جدید ترین مطالب

- طراحی دکوراسیون مغازه

- طراحی دکوراسیون فست فود

- طراحی دکوراسیون ویلا

- طراحی دکوراسیون رستوران

- طراحی دکوراسیون منزل

اتاق پذیرایی | طراحی دکوراسیون منزل,دکوراسیون داخلی منزل,دکوراسیون اتاق پذیرایی,دکور نشیمن

479
اتاق پذیرایی | طراحی دکوراسیون منزل,دکوراسیون داخلی منزل,دکوراسیون اتاق پذیرایی,دکور نشیمن


دکور حال و پذیرایی,دکوراسیون حال و پذیرایی,دکوراسیون حال و پذیرایی کوچک,دکوراسیون حال و پذیرایی ایرانی,دکوراسیون داخلی حال و پذیرایی,دکوراسیون حال پذیرایی
,نورپردازی منزل,چیدمان دکوراسیون منزل ایرانی,چیدمان و دکوراسیون منزل,نحوه چيدمان دكوراسيون منزل,چیدمان دکوراسیون داخلی منزل

اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی عموما مهم ترین اتاق یک خانه محسوب می شود، جرا که اکثر دوستان یا اعضای خانواده در آن ملاقات می کنند. بنابراین طراحی این اتاق از اهمیت بالایی برخوردار است.

اتاق پذیرایی احتمالا از هر اتاق دیگری در خانه کارایی بیشتری دارد و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. فعالیت های زیادی در آن انجام می شود. اتاق پذیرایی کارکردهای متعددی از قبیل محل سرگرمی، محل استراحت، گوش دادن به موسیقی، تماشای تلویزیون و فعالیت های سرگرم کننده دیگر دارد.

در گذشته اکثر خانه ها دارای یک اتاق نشیمن، احتمالا یک اتاق غذاخوری و یک آشپزخانه بودند. اکثر فعالیت های خانواده در آشپزخانه انجام می شد. غذا در اتاق غذاخوری صرف می شود و از میهمانان در اتاق نشیمن پذیرایی می شد. در آن روزها افراد کمی قادر بودند اتاق ویژه ای را اختصاص دهند به سرگرم کردن میهمانان خود. معماران مدرن دیگ خانه ها را بدان سبک طراحی نمی کنند.

اتاق پذیرایی

بنابراین برای طراحی یک اتاق پذیرایی ابتدا باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که سیاق زندگی ما چگونه گزینه های رنگ و مواد را برای ما محدود می کند.

کارکرد اتاق پذیرایی

ما قبلا کارکردهای کلی یک اتاق پذیرایی را بررسی کردیم؛ اما عملا پیش از هر گونه طراحی ما باید کارکردهای ویژه ای که یک خانواده خاص برای اتاق پذیرایی خود در نظر دارند، را فهرست کنیم:

  1.  آیا آنها غذای خود را در اتاق پذیرایی صرف می کنند، یا اتاق مخصوصی مثل غذاخوری یا آشپزخانه برای صرف غذا دارند؟
  2. آیا کودکان دانش اموز دارند؟
  3. آیا سرگرمی های خاصی مثل خیاطی، بافتنی یا مدل سازی در اتاق پذیرایی انجام خواهد شد؟
  4. آیا پیانو یا آلت موسیقی بزرگ دیگری در اتاق پذیراییی تعبیه خواهد شد؟
  5. آیا کتاب های زیادی برای نگهداری وجود دارد؟

هر گونه فعالیت یا سرگرمی دیگری نیز احتمال می رود در اتاق پذیرایی انجام شود باید به این فهرست اضافه شود.

سپس به نکات مهم دیگر پرداخته خواهد شد:

  1. آیا از مبلمان کنونی استفاده خواهد شد یا مبلمان جدید خریداری می گردد؟
  2. تا چه مبلغ قادر به هزینه برای طراحی هستید؟
  3. آیا قادر هستید با برداشتن دیوارها یا موانع دیگر فضای کنونی را بزرگ تر کنید؟
  4. چه نوع تاثیری می خواهید ایجاد کنید-مدرن یا سنتی؟

مراحل طراحی

در ابتدا پلان اولیه ای از محدوده ی موردنظر با دیوارهایی که مناسب آن فضا باشد تهیه کنید. مبلمان کنونی آن محل را همراه با مبلمان پیشنهادی در اندازه های واقعی روی مقوا طراحی کرده و سپس برش دهید. کلیه ی جزئیات کنونی محل را در طرح خود مشخص کنید، برای مثال: کلیدها و پریزهای برق، رادیاتورها، موقعیت درها و پنجره ها. کلیه ی این جزئیات باید در طرح شما مشخص شوند. مرحله ی دوم تعیین جایگاه مبلمان است. پس از تعیین جایگاه مبلمان فضای باقی مانده جهت عبور و مرور و همچنین جایگاه نور نیز باید مورد دقت قرار گیرد. ممکن است با توجه به جایگاه مبلمان بخواهید از لامپ های دیواری استفاده کنید یا اینکه جای آنها را تغییر دهید. یا اینکه اصلا روشنایی جدیدی به اتاق اضافه کنید. چنانچه مایلید فضایی را اختصاص دهید به ذخیره ی کتب یا اشیا دیگر، می توانید از نور مخفی استفاده کنید. نور منحنی باعث می شود که اشیایی که نور به آنها می تابد برجسته جلوه نمایند.

اندازه مبلمان مسئله ی مهم دیگری است که باید در خصوص ان تصمیم بگیرید. تعیین جایگاه و اندازه مبلمان نشیمن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در یک فضای کوچک سعس نکنید از مبلمان بزرگ استفاده کنید. در غیر این صورت اتاق شما کوچک و خفه کننده به نظر خواهد رسید. در بسیاری از اتاق های پذیرایی نمی توان از ترکیب استاندارد سه قطعه ای استفاده نمود.

یعنی یک کاناپه ی دو یا سه نفره و دو عدد صندلی. برای برخی از اتاق ها بهتر است از دو کاناپه ی دو نفره استافده شود. برای برخی دیگر می توان از یک کاناپه ی دو نفره و سه عدد صندلی استفاده شود که در این صورت با توجه به نیازهای شخصی خود می توانید جایگاه آنها را تعیین کنید. در هر حال، یک نکته نباید فراموش شود، و آن اینکه فضای کافی جهت عبور و مرور افراد باید وجود داشته باشد. فراموش نکنید که در اطراف هر یک از ترکیب های مبلمانی باید ۶۰ سانتی متر فضای خالی جهت عبور و مرور یا دسترسی به دیگر مبلمان ها، مثلا کابینت، در نظر گرفته شود.

چنانچه از یک میز قهوه خوری به عنوان نقطه ی مرکزی مبلمان استفاده کنید، توجه به ارتفاع آن میز داشته باشید. اگر میزهای قهوه خوری ۳۵ سانتی متر ارتفاع دانرد. صندلی های راحتی نیز ۴۰ سانتی متر ارتفاع دارند. ابعاد مبلمانی که در تولیدی های شخصی ساخته می شوند ممکن است  کمی با این استانداردها فرق داشته باشد، بنابراین پیش از اجرای طرح بهتر است به بروشورهای این تولیدکنندگان مراجعه شود.

نکته ی دیگر در طراحی یک اتاق پذیرایی تعیین محل مناسب بای نگهداری و ذخیره ی اشیا است: این محل مناسب می تواند یک قفسه ی کوچک باشد یا یک یونیت پیش ساخته ی بزرگ. بسته به نیاز افراد می تواند در چنین فضاهایی اقلامی از قبیل بطری، نوارهای موسیقی یا فیلم و یا هر وسیله ی تفریحی دیگری که در اتاق پذیرایی از آن استفاده می شود، نگهداری کرد. اختصاص فضایی مناسب برای نگهداری این اقلام یک امر ضروری است، چرا که در غیر این صورت فضای اتاق همیشه به هم ریخته خواهد شد.

نقطه مرکزی

ار اتاقی باید یک نقطه مرکزی داشته باشد. در سال های گذشته نقطه مرکزی اتاق پذیرایی شومینه بود. اما در خانه های جدید که عموما از سیستم گرمایشی مرکزی برخرودار هستندنقش شومینه کم رنگ شده است. برخی افراد هنوز از شومینه برای اهداف تزئینی استفاده می کنند و برخی دیگر از وسایل حرارتی الکتریکی استفاده می کنند که گاها بسیار زشت و کسل کننده به نظر می رسند.

از میز قهوه خوری می توان به عنوان نقطه مرکزی در اتاق استفاده کرد. چیدمان صندلی ها در اطراف میز به اهمیت و مرکزیت آن می افزاید، از گل های خشک یا گیاهان مصنوعی نیز می توان برای تزئین میز استفاده کرد. البته اجازه ندهید مرور زمان از جذابیت میز یا دیگر نقطه ی مرکزی اتاق شما بکاهد، و میز شما که در واقع نقطه ی مرکزی اتاق شماست تبدیل شود به یک “زباله دان”. به طوری که همه وسایل بی استفاده خود را روی آن رها کنند.

برخی اتاق ها از یک پنجره ی عریض و بزرگ برخوردارنند که چشم انداز زیبایی دارد. در این صورت ان پنجره عموما به نقطه مرکزی اتاق تبدیل شده و کلیه وسایل و مبلمان حول ان محور چیده می شوند. اگر اتاق شما علاوه بر پنجره ی زیبا و چشم انداز باشکوه از شومینه ی جذابی نیز برخوردار باشد، شما می توانید در تابستان از پنجره و در زمستان از شومینه به عنوان نقطه مرکزی استفاده کنید.

 

فضایی برای غذا خوردن

اگر شما یکی از بسیار افرادی هستید که مجبورید از اتاق پذیرایی خود برای غذا خوردن نیز استفاده کنند، نیازی نیست نگران شوید. چنانچه به چند نکته اساسی دقت کنید هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نخواهد آمد. با بررسی دقیق طرح اتاق به راحتی می توانید اتاق ر ابه دو فضای کاملا مجزا تقسیم کنید. ساده ترین راه این است که نور قسمتی از اتاق را از قسمت دیگر آن جدا سازید تا بتوانید هنگام صرف غذا با نوردهی مستقل بر روی میز غذاخوری آن را برجسته نموده و در مواقع دیگر با تاریک کردن قسمت مربوط به غذاخوری آن را از نظر محو کند. روش دیگر این است که با استفاده از نوعی حصار مثل یک ورودی طاق نما یا حایلی مشبک مزین به گیاهان پیچک، قسمتی از اتاق را مجزا کنید.

حتی با استفاده از مبلمان هم می توان فضای مجزایی در اتاق پذیرایی ایجاد نمود، مشروط بر آنکه مبلمان دقیقا در جای مناسب قرار گیرد. البته فضایی که به صرف غذا اختصاص داده می شود باید از امکانات نگهداری رومیزی و ظروف غذا. برای به دست آوردن فضای بیشتر می توانید یک درب را کور کرده و در فضای بین آشپزخانه و قسمت ویزه ی غذاخوری یک پنجره ارتباطی ایجاد کنید. بدین ترتیب در قسمت غذاخوری فضای بیشتری به دست خواهید آورد و قفسه ها و کابینت های بیشتری می توانید تعبیه کنید.

برای دکوراسیون اتاق به نکات زیر توجه کنید:

  1. اتاق پذیرایی در واقع یک فضای عمومی محسوب می شود، بنابراین در طرح رنگ خود از رنگ های عجیب و غریب استفاده نکنید. این گونه رنگ ها ممکن است در میهمانان شما واکنش های منفی ایجاد کنند.
  2. فضای مخصوص نشستن باید آرامش بخش باشد، بنابراین از رنگ های خنثی و بدون تنش بیشتری استفاده کنید.
  3. کلیه ی پارچه هایی که در اتاق پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرند، با توجه به اینکه این اتاق مکررا محل تامل و آمد و شد است، باید جنس محکمی داشته و حتی الامکان چرک تاب یا قابل شستشو باشند.
  4. در اتاق پذیرایی از سایه های طبیعی به خوبی می توان بهره گرفت، اما مراقب باشید فضای بی روح و کسل کننده ای بر اتاق حاکم نشود.

 

 

دکور حال و پذیرایی,دکوراسیون حال و پذیرایی,دکوراسیون حال و پذیرایی کوچک,دکوراسیون حال و پذیرایی ایرانی,دکوراسیون داخلی حال و پذیرایی,دکوراسیون حال پذیرایی,نورپردازی منزل,چیدمان دکوراسیون منزل ایرانی,چیدمان و دکوراسیون منزل,نحوه چيدمان دكوراسيون منزل,چیدمان دکوراسیون داخلی منزل

افزودن دیدگاه جدید
تا کنون نظری ثبت نشده است ، شما اولین کاربره صاحب نظره ما باشید »ارسال دیدگاه«

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *