جدید ترین مطالب

- طراحی دکوراسیون مغازه

- طراحی دکوراسیون فست فود

- طراحی دکوراسیون ویلا

- طراحی دکوراسیون رستوران

- طراحی دکوراسیون منزل

نورپردازی آشپزخانه زیبا | طراحی دکوراسیون منزل,دکوراسیون داخلی منزل,دکوراسیون منزل

1265
نورپردازی آشپزخانه زیبا | طراحی دکوراسیون منزل,دکوراسیون داخلی منزل,دکوراسیون منزل


دکوراسیون آشپزخانه
,طراحی آشپزخانه,کابینت آشپزخانه,طراحی دکوراسیون آشپزخانه,طراحی داخلی آشپزخانه,چیدمان آشپزخانه,دکور آشپزخانه,دکوراسیون داخلی منزل,دکور منزل,طراحی داخلی منزل,نورپردازی منزل,چیدمان منزل,طراحی دکوراسیون منزل,طراحی کابینت آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

اما آشپزخانه های امروزی با ردیفی از کابینت ها، اجاق گاز و یخچال جاسازی شده به موازات و در کنار دیوارهای آشپزخانه نیازمند شیوه دیگری از نورپردازی هستند.

با توجه به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته، قسمت اعظم کار بر روی سطح کابینت ها و در کنار اجاق گاز، شیر آب و سینک ظرفشویی انجام می شود که در اکثر آشپزخانه ها همگی در کنار دیوار قرار دارند. اما هنوز چراغ های سقفی از وسط سقف آشپزخانه آویزان هستند و این امر موجب می شود تا افراد اغلب پشت به منبع نور و در زیر سایه خود مشغول به کار هستند و هنگام کار از نور کافی برخوردار نباشند؛چنانچه از نور کافی بهره مند نباشد باعث خستگی و پایین آمدن ضریب ایمنی می شود.

علاوه بر نیاز آشکار به روشنایی مناسب در این قسمتها، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد.

همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها تعدادی از کابینت ها به صورت ویترین ساخته شده اند و از آنها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی استفاده شود، این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند.

با این توضیحات ما نیاز به یک مجموعه منابع نوری داریم که هریک به صورت جداگانه قابل کنترل باشند.

 

نورپردازی دیوارهای پشت طرف شویی و اجاق و ..

نورهای رنگی آخرین ابتکار طراحی داخلی اند و به کارگیری آنها از ملزوات درجه یک به شمار می روند. این سیستم نورپردازی خودکار با قابلیت تغییر رنگ یک دیوار و حتی قابلیت ترکیب دو درجه هم خوانی چشمگیری دارند، ولی هزینه چندانی ندارند. چنین چیزی در آشپزخانه بسیار عالی است، زیرا هم با دوام است و هم کاربردی و نیاز به مراقبت چندانی ندارد.

استفاده خلاقانه از نور چه به صورت رنگی و چه غیر رنگی فضای آشپزخانه را از محیط یکنواخت و کسل آور به محیطی فرح بخش تبدیل می کند. یک رشته لامپهای بالا و پایین روی دیوار با فواصل خاص قوس های زیبایی از سایه نور را می سازد، فضای رنگی پشت ظرف شویی و اجاق نور ملایمی را روی پیشخان آشپزخانه ایجاد می کند و آن را فوق العاده می کند.

نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز هستند توسط چراغ هواکش تأمین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود.

نورپردازی آشپزخانه

پ نورپردازی آشپزخانه

دربالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز است تا هنگام شب و تاریکی هوا نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند. ترجیحاً هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند. نکته جالب اینکه به تازگی شیرهایی برای استفاده بر روی سینک ظرفشویی ساخته شده اند که در محل خروج آب دارای چراغ بوده و سطح ظرف مورد شستشو را روشن می نمایند. استفاده از این شیرآلات نیز در این مورد بسیار مفید است.

علاوه بر نورپردازی عادی آشپزخانه  سعی کنید چند نورپردازی نمایشی تزئینی هم به آن اضافه کنید. نصب چراغهای فلورسنت یا نورافکن در بالا و زیر و یا حتی داخل کابینت های دیواری موجب ایجاد جذابیت قفسه ها می شود. به این ترتیب چراغ های نصب شده در زیر کابینت های دیواری بی آنکه دیده شوند و یا موجب آزار چشم باشند نور کافی را بر سطح روی کابینت ها می تابانند.

لامپ های رنگی هم در روز و هم در شب تأثیر گذاری بسیاری دارند و به آشپزخانه ای سفید و بی روح جذابیت خاصی می دهند.

طبقات داخل کابینت های در شیشه ای را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید. یکی از بهترین راه ها نصب چراغ های کوچک در قسمت بالا و یا پایین کابینت است.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

چنانچه کابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه کافی درون آنها را روشن نکند برای دسترسی راحت به وسایل داخل این نوع کابینت ها می توان چراغ های کوچکی در داخل کابینتها نصب کرد که با کلیدهای اتوماتیک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش شوند.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

برای نور بیشتر از وسیله ای بزرگ تر استفاده کنید، مثلاً چلچراغی درخشان و یا یک آباژور. آشپزخانه محل پویایی است بنابراین نباید کسل کننده باشد.

برای ایجاد فضایی مدرن و منحصر به فرد ، می توان یک پنل نورانی روی دیوار و سقف و یا حتی کف نصب کرد. حتی می توان کل فضای پشت طرف شویی و اجاق را تبدیل به جعبه ای از نور کرد.

 

با نورپردازی می توان رنگ دیوارها را تعدیل کرد و روی کابینت ها تأکید بیشتری داشت. 

 

اگر در آشپزخانه شما محلی برای صرف غذا وجود دارد بهتر است نورپردازی مجزایی داشته باشد، حتی اگر  فقط محدود به یک میز در آشپزخانه باشد.  با این کار محیط غذاخوری را از محیط آشپزخانه جدا کرده و زمان صرف غذا تنها با خاموش کردن کلید فضای مربوط به پخت و پز و استفاده از نورپردازی محل غذاخوری محیطی آرام را خلق می کنیم.

استفاده از لامپ آویزان روی میز تأثیر گذاری بالایی دارد و صمیمیت خاصی در محیط ایجاد می کند، ولی باید در ارتفاع مناسبی نصب شود.  اگر ارتفاع زیادی داشته باشد، نور تند آن مشکل ساز می شود و اگر خیلی در ارتفاع پایین باشد مانع دید است. برای یک میز کوچک یک لامپ آویزان کافی است ولی برای میزهای بزرگ تر از یک مجموعه سه تایی یا بیشتر استفاده کنید.

نور نقطه ای به همراه کلیدهای کاهنده  نصب شده روی  سقف می تواند مفید باشد. هرچند برای ایجاد محیطی صمیمی هنگام شام شمع بهترین استفاده است.

استفاده از چراغ های سقفی که ارتفاعشان قابل تنظیم است دقیقاً در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن کنند و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود فضای کلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

تغییر نور با شرایط روحی

با فشار دادن یک دکمه می توان فضای ظرف شویی را کاملاً تاریک و آشپزخانه را از محیطی شلوغ و آشفته تبدیل به محیطی آرام برای صرف غذا کرد و نیز می توان به منظور داشتن لحضاتی بی دغدغه فضای شلوغ را به فضایی آرام تبدیل کرد. کارکردن در نور فراوان و در فضاهای روشن تر، صکارایی فرد را بالا می برد و برای سلامتی و نیز نور چشم بهتر است. استفاده از نور ملایم می تواند خستگی  یک روز کاری را از شما بگیرد و به شما آرامش دهد.

 

مسیر درست نورپردازی

انتخاب مسیر درست نورپردازی بسیار مهم است. مرکز سقف به ظاهر مکان مناسبی برای سیم کشی خطی است، ولی این کار بین منبع نور و سطح کار فاصله ایجاد می کند و روی آن سایه می اندازد. سیم کشی خطی از دو سوی آشپزخانه این مشکل را حل می کند. تجربه نشان داده است که نورپردازی منطقه ای خاص، از جلو یا از کنار، بهترین نوع نورپردازی به شمار می رود.

 

ایمنی در آشپزخانه

برق و آب در کنار هم خطرناک اند، پس در نصب کلید و پریزها و سیم کشی آشپزخانه دقت بالایی نیاز است. هیچ کلیدی نباید نزدیک ظرف شویی قرار گیرد، چون ممکن است با دست خیس آن را روشن کنید. حتی نصب کلید بالای اجاق گاز که دارای حرارت و  بخار است هم حطرناک است. برای سیم کشی و نصب  وسایل مربوط باید تمامی استانداردها رعایت شود و فاصله های مورد نیاز رعایت شود.

 

دکوراسیون آشپزخانه,طراحی آشپزخانه,کابینت آشپزخانه,طراحی دکوراسیون آشپزخانه,طراحی داخلی آشپزخانه,چیدمان آشپزخانه,دکور آشپزخانه,دکوراسیون داخلی منزل,دکور منزل,طراحی داخلی منزل,نورپردازی منزل,چیدمان منزل,طراحی دکوراسیون منزل,طراحی کابینت آشپزخانه

افزودن دیدگاه جدید
تا کنون نظری ثبت نشده است ، شما اولین کاربره صاحب نظره ما باشید »ارسال دیدگاه«

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *