جدید ترین مطالب

- طراحی دکوراسیون مغازه

- طراحی دکوراسیون فست فود

- طراحی دکوراسیون ویلا

- طراحی دکوراسیون رستوران

- طراحی دکوراسیون منزل

طراحی مطب پزشکان | طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون داخلی اداری,نورپردازی اداری

1062
طراحی مطب پزشکان | طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون داخلی اداری,نورپردازی اداری

طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون اداری,دکور دفاتر اداری,نورپردازی اداری,چیدمان دفاتر اداری,میز و صندلی اداری,پارتیشن بندی دفاتر اداری,دکوراسیون داخلی اداری,طراحی داخلی اداری,چیدمان لابی,مبلمان اداری,اصول دکوراسیون دفاتر اداری,دکوراسیون اتاق انتظار,دکوراسیون مطب

دکوراسیون مطب پزشک و آدم‌های توی ویترین!

دکوراسیون مطب، اتاق انتظار، جایی برای آرامش و راحتی بیماران و مراجعان

اگرچه این مقاله به‌صورت خاص برای دکوراسیون مطب پزشکان عزیز و محترم نگارش شده است، ‌اما بی‌شک مطالعه جزئیات آن و نحوه پرداختن به اصول دکوراسیون در این فضا، برای همه مشاغل مفید خواهد بود. همان‌طور که در مقاله قبلی در خصوص دکوراسیون مطب مطالعه کردید،‌ ابتدا مهم است که حس و حالی عالی و مناسبی برای مراجعان مطب ایجاد شود.
در این راستا، ابتدا پرسش‌های متعددی مطرح کردیم برای شناخت مخاطبان خاص مطب شما. پرسش‌هایی از قبیل؛
بررسی مراجعان به لحاظ سنی،‌ جنسیتی، نقش کودکان، زمان انتظار، حضور به‌تنهایی یا با خانواده، وضعیت احساسی و شرایط ویژه بیماران شما.

واقعیت این است که بسیاری از این عوامل در دکوراسیون مطب به هم مربوط هستند و نمی‌توان آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کرد اما در این مقاله به‌صورت کلی به وضعیت سنی بیماران و مخاطبان مطب شما می‌پردازیم؛ با این توضیح که به دلیل ویژگی‌های خاص کودکان در سنین مختلف و دکوراسیون ویژه آنان، در مقاله جداگانه‌ای به دکوراسیون مطب و فضای انتظار ویژه کودکان می‌پردازیم.

جایی برای نشستن جوان‌ترها

اگر غالب مراجعان شما در رده سنی بیست تا چهل‌وپنج سال سن دارند و مطب شما کاربری ویژه‌ای ندارد، به‌عنوان‌مثال غالباً افراد معلول جسمی و حرکتی یا بانوان باردار نیستند، می‌توانید با خیال راحت هرگونه صندلی و چیدمانی را برای این فضا در نظر بگیرید.
این افراد غالباً به‌تنهایی یا با افرادی از خانواده و دوستانشان مراجعه می‌کنند که هم‌سن‌وسال آن‌ها هستند و لذا برای نشستن بر روی صندلی‌ها مشکل خاصی نخواهند داشت.

یک ایده جذاب برای دکوراسیون مطب شما

اگر در اتاق انتظار مطب خود به‌قدر کافی فضا دارید، پیشنهاد می‌شود که از چیدن صندلی‌های انتظار در مقابل هم خودداری کنید. صندلی‌ها را در وسط فضا و پشت‌به‌پشت هم قرار دهید تا افراد نیازی نباشد که با برخورد کردن نگاهشان به یکدیگر معذب شوند.

طراحی دکوراسیون مطب پزشک

این کار باعث می‌شود افراد در معرض نگاه مستقیم دیگران قرار نگیرند و در مطب شمااحساس آرامش بیشتری داشته باشند.

البته در اینجا مشکل دیگری پیش می‌آید و آن‌هم این است که برای صحبت کردن‌ها احتمالاً مقداری معذب خواهند بود. (گفتن کلمه «احتمالاً» کمی خوش‌بینانه است! قطعاً معذب می‌شوند!)

یک فلاور‌باکس جادویی!

منظورم همچین فلاور باکس هایی است!

طراحی دکوراسیون مطب پزشک

گزینه ایده آل این است که یک باکس چوبی گل در فضای بین صندلی‌ها قرار دهید. با این کار، علاوه بر ایجاد حس خوب طبیعت (حتی اگر گل‌های درون آن مصنوعی باشند)، خیال افراد را راحت می‌کند که نه کسی صدایشان را می‌شنود و نه احیاناً می‌تواند به گوشی تلفن همراهشان سرک بکشد! (از همین کارهای روتینی که برخی هم‌وطنان ما علاقه ویژه‌ای بدان دارند!)
ارتفاع این باکس گل یا باغچه که می‌تواند گل‌های طبیعی یا مصنوعی داشته باشد، بهتر است حدود یک و نیم متر باشد تا فردی که نشسته است، کالاً از جانب پشت سرش احساس امنیت کند. عرض آن بستگی به گیاهانی دارد که در آن قرار می‌گیرد اما غالباً حدود ۳۰ سانتی‌متر کافی است.

شورش در مطب شما!

دکوراسیون مطب – بیماران کلافه و عصبی!

طراحی دکوراسیون مطب پزشک

البته اگر مطب شلوغ است و ناچار هستید، چندین ردیف صندلی بچینید و پشت به دیوار هم صندلی قرار دهید، حتماً بایستی قرار دادن این باکس گل یا یک مانع فیزیکی را مدنظر داشته باشید.

در این حالت کسانی که ناچار می‌شوند روی صندلی‌های انتظار وسطی بنشینند، اگر هیچ‌گونه حائلی بین آن‌ها و ردیف پشت‌سری نباشد، به نظر می‌رسد تبدیل به یک ویترین جالب برای نگاه‌های خیره و تحلیل و بررسی سایر کسانی هستند که زودتر رسیده‌اند و جاهای بهتر را گرفته‌اند. واقعاً عذاب‌آور است نه؟ آن‌هم اگر مراجع شما درد یا استرس داشته باشد.

نظرتان چیست که با یک صندلی آتش در خرمن کاه نیندازید؟!

همه به هم زل می زنند!

طراحی دکوراسیون مطب پزشک

در این صحنه، بیمار و مراجع شما که معذب شده، به‌صورت مداوم از منشی سراغ نوبتش را می‌گیرد و نسبت به همه رفت و آمدها، تأخیرهای احتمالی و مریض‌هایی که ممکن است خارج از نوبت داخل شوند، بشدت حساس می‌شود و نه‌تنها بر روی اعصاب منشی‌تان پاتیناژ می‌رود، بلکه دیگران را هم می‌شوراند! کم‌کم این حس اضطراب و عذاب را به هرکسی که او را مشاهده می‌کند انتقال می‌دهد.

پرتقال فروش را پیدا کنید!

باور کنید او ابداً مقصر نیست. دقیقاً مانند این است که شخصی را بر بالای یک صخره، بالای یک دره که اصلاً تهش دیده نمی‌شود! بنشانیم و از او بخواهیم با آرامش تمام مشغول صرف غذا شود. خب حتی اگر قحطی‌زده هم باشد، بازهم غذا کوفتش خواهد شد!

در دکوراسیون و معماری آرامش دادن به انسان‌ها در استفاده از فضا بسیار مهم است و در کار شما پزشکان عزیز، ازآنجاکه طبیب جسم انسان‌ها هستید، این آرامش بخشی اهمیت دوچندان می‌یابد.

فعلاً قرار نیست تغییر دکور بدهید؟

به‌هرحال من به‌عنوان دکوراتور ترجیح می‌دهم برای همه شرایط پیشنهاداتی داشته باشم. ممکن است شما در حال حاضر تصمیم به تغییرات هرچند جزئی در دکوراسیون مطب خود نداشته باشید و یا به دلیل اجاره‌ای بودن مکان، این کار را به‌صرفه تلقی نکنید (البته باکس گل قابل جابجایی و حتی تکه‌تکه شدن است) اما این دلیل نمی‌شود که بیمارانی که ناچارند در ویترین بنشینند، معذب شوند.

نظرتان چیست که یک آوانس به آن‌ها بدهیم؟

آرامش برای بیماران مطب شما.

طراحی دکوراسیون مطب پزشک

یکی از مشکلاتی که غالب بیماران در هنگام نشستن بر روی صندلی‌های مطب با آن مواجه می‌شوند و شما بهتر از من بدان واقفید، لزوم نشستن‌های طولانی‌مدتی است که بدن انسان با آن ابداً سازگار نیست. بنابراین می‌توانیم به آن‌ها اجازه بدهیم کمی لم بدهند تا حداقل این‌طور به نظر برسد که اگر امنیت و آرامش خاطر کسانی که پشت به دیوار نشسته‌اند را ندارند، حداقل می‌توانند راحت‌تر و آسوده‌تر بنشینند.

نظر شما در این مورد چیست؟ فکر می‌کنم کمی حالشان بهتر می‌شود و حداقل دست به شورش نمی‌زنند!
از فضای وسط، برای چیدمان کاناپه و مبل‌های راحتی پشت‌به‌پشت هم استفاده کنید. این کاناپه‌ها مکان راحت‌تری را برای نشستن بیماران شما فراهم می‌آورند؛ و ازآنجاکه مقداری فاصله بین پشت‌به‌پشت صندلی‌ها فراهم می‌شود، صدا کمتر به‌ردیف پشتی انتقال پیدا می‌کند و باز همین مورد هم می‌تواند حس بهتری به استفاده‌کنندگان ردیف وسطی بدهد.
احسنت بر شما که به فکر همه بیمارانتان هستید…

مبل سرنوشت ساز!

دکوراسیون مطب – صندلی های زیادی راحت!

طراحی دکوراسیون مطب پزشک

نوع این کاناپه بسیار بسیار مهم است؛
رنگ آن را متناسب با دکوراسیون مطب خود، اما کاملاً تیره انتخاب کنید. منظورم قطعاً رنگی مانند مشکی نیست که می‌تواند القاکننده احساسات منفی باشد؛ اما رنگی مانند قهوه‌ای تیره یا قرمز بسیار تیره پیشنهاد می‌شود.
قرمز بسیار تیره را از این لحاظ پیشنهاد می‌کنم که؛ علاوه بر اینکه به‌ندرت کثیفی و لک بر روی آن به چشم میاید، بلکه مانند قرمز روشن خاصیت ایجاد هیجان و عصبانیت ندارد.
و همچنین، ازآنجاکه به‌صورت مداوم از این مبلمان ها استفاده می‌شود، رنگ‌های تیره آلودگی‌ها را بسیار کمتر نشان می‌دهند و به‌اصطلاح چرک تاب هستند.

پارچه یا چرم، مسئله این است!

یک نکته بسیار مهم دیگر استفاده از مبل و کاناپه‌های پارچه‌ای است. مبلمان های چرمی اگرچه ظاهر لوکسی دارند اما این جذابیت را در کمتر از یک ماه از دست می‌دهند و نه‌تنها در اثر استفاده‌های مداوم شکسته و پاره جلوه می‌کنند، بلکه تعویض رویه چرم آن‌ها بسیار پرهزینه و دردسرساز است.
البته مبلمان های چرمی، به‌جز این مشکل، ایراد بسیار بزرگ‌تری نیز دارند!
خاطرتان هست که هدف از گذاشتن مبلمان های چرمی در فضای میانی مطب،‌بخشیدن احساسات بهتری به ساکنان ویترین بود!
تاکنون بر روی مبلمان و کاناپه‌های چرمی نشسته‌اید؟ حتی اگر چرم آن‌ها از جنس چرم نباشد و یا بسیار هم نرم باشد، به‌مرور دچار هوا گرفتگی شده و خشک می‌شوند.
اگر تجربه نشستن روی این مبلمان های را داشته باشید، می‌دانید که صدای تخلیه هوا از درزهای صندلی در موقع نشست‌وبرخاست غالباً افراد را بشدت معذب می‌کند. خصوصاً در یک مکان عمومی.

ممکن است به نظر شما توجه به این جزئیات اغراق‌آمیز باشد اما من به‌عنوان دکوراتور خیلی خوب میدانم که احساسات انسان‌ها از ذره‌ذره جزئیات اطرافشان شکل می‌گیرد و شما به‌عنوان پزشک بسیار بهتر از من میدانید که یک انسان از مشکلی که در بخشی معادل چند گرم از وزن او ایجادشده است (مثلاً یک غده کوچک، یک‌دندان یا حتی یک جوش!) چقدر ممکن است عذاب بکشد

پس لطفاً هرگونه مبل و صندلی راحتی چرمی ممنوع!

و آخرین نکته در خصوص خرید این مبلمان این است که حتی اگر فضای وسیعی در اختیاردارید، به‌هیچ‌عنوان کاناپه و مبلمان را طوری انتخاب نکنید که افراد ناچار باشند بیش‌ازحد به عقب خم شوند. یعنی زیادی پهن و راحت نباشد تا برای تکیه دادن در صندلی فرو بروند.

دکوراسیون مطب – عجب مبلمان ناراحتی!

طراحی دکوراسیون مطب پزشک

این مدل لم دادن صرفاً برای خانه خودشان یا نهایتاً عمه و خاله‌اشان! مناسب است نه در هنگامی‌که در ویترین نشسته‌اند! این کار آن‌ها را معذب می‌کند و ناچار می‌شوند بدون تکیه دادن و شق‌ورق بنشینند. کمرشان درد می‌گیرد و باز به سراغ منشی بیچاره می‌روند!

و توصیه آخر به‌عنوان یک دکوراتور؛

انجام ندادن این راهکارها بسیار بهتر از انجام دادنشان به‌صورت ناقص یا من‌درآوردی است! به‌هیچ‌وجه به اصرارهای هرکسی که تصور می‌کند اگر مبلمان ها را کنار دیوار بچینید و صندلی‌ها را در ردیف‌های وسط، بهتر می‌شود، اعتنا نکنید!
البته که ممکن است مطبتان شیک‌تر به نظر برسد، اما آسایش و راحتی بیمارانتان چه می‌شود پس؟ آیا امکان دارد شما به‌عنوان یک پزشک حرفه‌ای روی یک زخم عفونی را صرفاً با یک چسب زخم ساده بپوشانید؟! پس آرامش را به‌هیچ‌وجه فدای زیبایی نمی‌کنیم!

در بخش های بعد راهکارهای بهتری معرفی می کنیم…

طراحی دکوراسیون مطب پزشک

در مقالات آینده در خصوص سایر جزئیات دکوراسیون مطب بیشتر می‌نویسیم، اما اگر به راهنمایی در خصوص مورد خاصی در طراحی‌ دکوراسیون مطبتان علاقه‌مندید؛ می‌توانید با اتود تماس بگیرید…

همچنین، چنانچه تصمیم دارید دکوراسیون مطب خود را تغییر بدهید و زمان اندکی دارید و نمی‌توانید تا انتشار سایر مقالات طراحی مطب که به‌مرور انتشار می‌یابد صبر کنید،‌ از طریق بخش تماس با ما در خدمت شما هستیم…

 

طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون اداری,دکور دفاتر اداری,نورپردازی اداری,چیدمان دفاتر اداری,میز و صندلی اداری,پارتیشن بندی دفاتر اداری,دکوراسیون داخلی اداری,طراحی داخلی اداری,چیدمان لابی,مبلمان اداری,اصول دکوراسیون دفاتر اداری,دکوراسیون اتاق انتظار,دکوراسیون مطب

افزودن دیدگاه جدید
تا کنون نظری ثبت نشده است ، شما اولین کاربره صاحب نظره ما باشید »ارسال دیدگاه«

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *