جدید ترین مطالب

- طراحی دکوراسیون مغازه

- طراحی دکوراسیون فست فود

- طراحی دکوراسیون ویلا

- طراحی دکوراسیون رستوران

- طراحی دکوراسیون منزل

اصول اصلی طراحی اداری | طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون داخلی اداری,نورپردازی اداری

1320
اصول اصلی طراحی اداری | طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون داخلی اداری,نورپردازی اداری

طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون اداری,دکور دفاتر اداری,نورپردازی اداری,چیدمان دفاتر اداری,میز و صندلی اداری,پارتیشن بندی دفاتر اداری,دکوراسیون داخلی اداری,طراحی داخلی اداری,چیدمان لابی,مبلمان اداری,اصول دکوراسیون دفاتر اداری,دکوراسیون اتاق انتظار,دکوراسیون مطب

اصول کلی برای طراحی داخلی دفاتر اداری

دفاتر کار در گذشته طراحی جالبی نداشته و بیشتر به صورت اتاقک هایی به رنگ کرم قهوه ای بودند؛ ولی امروزه دستخوش تغییراتی شده اند. شرکت های بزرگتر پی برده اند که دفتر کار زیبا می تواند بر کارایی افراد بیفزاید. شرکت های معروفی چون گوگل، فیس بوک و توییتر، دفاتر کار بزرگی دارند که شامل سالن ورزش، بازی و بسیاری امکانات دیگر می باشند. ولی شرکت های دیگر چطور؟ اخیراً در همه جا مشاهده می کنیم که شرکت ها در حال پی بردن به این موضوع هستند که فراهم کردن یک محیط کار راحت، کارایی پرسنل را افزایش می دهد.
امروزه هرکس به این موضوع معتقد است که اگر پرسنل را در اتاقک هایی مانند زندان مستقر کنیم، اشتیاق، خلاقیت و تعهد آن ها به کار کاهش می یابد. ممکن است این طور به نظر نرسد ولی اگر دقیق فکر کنید به این نتیجه می رسید که زندانی ها آزادی بیشتری از بسیاری از کارمندان شرکت ها دارند.

رضایتمندی نیروی انسانی یکی از دغدغه های مهم و همیشگی مدیران است چرا که این رضایتمندی موجب انجام هرچه بهتر وظایف و ارائه خدمات گردیده و نتایج ارزنده ای را نصیب سازمان می کند. یکی از عوامل رضایتمندی کارکنان، محیط کاری مناسب می باشد.

در این متن مختصر نکاتی در مورد تزیین و تغییر دکوراسیون دفتر کار خواهید خواند که با رعایت آن ها محیطی دلپسند و حرفه ای برای کارکنان و مشتریان فراهم خواهد شد.

۱- رنگ مناسب و الهام بخش، گویای فعالیت کاری سازمان است

رنگ محیط کار، تاثیر زیادی روی روحیه کارکنان دارد، برای همین باید در انتخاب رنگ نهایت دقت را کرد که از رنگ های الهام بخش و با کیفیت که گویای فعالیت کاری سازمان نیز می باشند استفاده کرد.

رنگ‌های روشن مانند کرم یا سفید و همچنین رنگ مشکی شفافیت فضا را بیشتر می‌کنند و محیط را بازتر نشان می‌دهند، ضمن اینکه باعث شفاف‌تر دیده شدن بقیه رنگ‌های مورد استفاده در فضا نیز می‌شوند.

مبلمان یک دفتر کار، از جمله موارد بسیار مهم در هر محیط کاری است. راحتی و سلامت مبلمان در درجه اول اهمیت قرار دارد اما نکته مهم دیگر در انتخاب مبلمان برای یک فضای اداری، فرم، رنگ و پوشش آن است. در اکثر دفاتر کار، صندلی‌های چرمی بهترین گزینه به حساب می‌آیند، چون قابلیت نظافت بهتر و راحت‌تری دارند البته تنوع رنگ و بافتی که در بازار چرم نیز به وجود آمده، انتخاب‌های زیادی را در اختیار کاربران می‌گذارد. حتی می‌توان بیش از یک رنگ برای مبلمان استفاده کرد، البته به شرط آنکه آشفتگی در محیط ایجاد نشود. به عنوان مثال، می‌توان صندلی‌های کارکنان را با یک رنگ و صندلی‌های مراجعان را با رنگی مکمل یا هماهنگ انتخاب کرد. رنگ‌هایی مانند قرمز آجری، زرشکی یا طیف‌های مختلفی از سبز، نه تنها رسمیت فضا را کم نمی‌کنند، بلکه تنوع رنگی زیبایی نیز ایجاد و از کسالت کارکنان و مراجعان جلوگیری می‌کنند. البته این رنگ‌ها نیز بهتر است هماهنگ با رنگ یا پوشش دیوار انتخاب شوند تا مبلمان امکان خودنمایی روی پس زمینه‌شان را که دیوار پشتی آنهاست، داشته باشند. میزها نیز می‌توانند رنگ و طرح داشته باشند. برخلاف صندلی‌ها، مواد سازنده میزها می‌توانند قابلیت شست‌و شوی بیشتری داشته باشند. در نتیجه می‌توان در این مورد انتخاب بیشتری در رنگ داشت.

طراحی داخلی دفتر شرکت معماری در ترکیه

طراحی داخلی دفتر شرکت معماری در ترکیه

به طور کلی استفاده از رنگ‌های گرم مانند زرد و نارنجی با رنگ‌های روشن مثل لطیف‌های ملایمی از سبز، هم به بالا بردن سطح انرژی فضا و افزایش کارآیی افراد کمک می‌کند و هم از کسالت آنها در ساعات پایانی روز جلوگیری به عمل می‌آورد. این رنگ‌ها الزاما برای استفاده بر روی دیوار نیستند. مبلمانی با تنوع رنگی یا اکسسوری موجود در اتاق یا روی میز کار، هر کدام می‌توانند موضوعی برای استفاده از رنگ در اتاق کار باشند.

۲- نور و روشنایی یکی از عوامل مهم در محیط کار است

نور محیط باید به اندازه کافی باشد تا چشم خسته نشود و فرد از نشستن طولانی مدت پای کامپیوتر یا مطالعه زیاد احساس خستگی نکند. اگر نور محیط کار کافی نباشد، می‌تواند موجب ضعف بینایی همراه با چشم درد شود.

پوشش پنجره، بخش دیگری از نور محیط را تامین می‌کند، این پوشش می‌تواند بطور کامل مسیر نور را ببندد یا اینکه فقط نور ورودی را فیلتر کرده و به شکلی ملایم وارد فضا کند. پوشش‌های بالارو یا کرکره‌ای، تناسب بیشتری با محیط‌های اداری دارند. البته امروزه این نوع پوشش نیز از تنوع بسیار خوبی برخوردار است و می‌توان متناسب با نور و رنگ و مساحت فضا، پرده‌های مناسبی انتخاب کرد.

استفاده از منابع نوری کم مصرف، گزینه‌ای است که همه ما بهتر است متعهد به انجام آن باشیم اما امروزه برخلاف سال‌های پیش، انتخاب‌های بیشتری برای استفاده از این نوع چراغ‌ها وجود دارد که همه نور گرم‌تر و زیباتری فراهم کند و هم با قرارگیری درون حباب‌‌ها یا پوشش های دکوری چهره تا زیبای آنها پوشانده شود. علاوه بر این نور مخصوص کار که عموماً شامل چراغ‌های رومیزی است، هم به لحاظ سلامت و دقت کاری و هم به لحاظ طراحی این فضا بسیار مهم است.

طراحی دفتر کار شرکت Blackbaud

طراحی دفتر کار شرکت Blackbaud

دفاتر اداری معمولاً ساختمان‌هایی با مساحت نسبتاً بزرگ و نورگیری مناسب هستند که امکان پرورش گیاهان آپارتمانی هر چند کوچک و معمولی را فراهم می‌کند، پس خوب است که از این امکان استفاده کرده و موجود زنده دیگری را در محیط کار پرورش دهید تا نظارت بر رشد و رویش آن باعث شادی روحیه افراد حاضر در محیط شود.

۳- مبلمان ارگونومیک به افزایش بهره وری و کاهش دردهای ناشی از نشستن طولانی مدت کمک می کند

انتخاب مبلمان مناسب یک ضرورت است. از آنجایی که بیشتر اوقات کاری پشت میز می گذرد بنابراین خرید یک میز و صندلی ارگونومیک اولین اصل هر اتاق کاری است.

اگر با کامپیوتر کار می کنید تهیه کیبورد، موس و مانیتور ارگونومیک نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این امر به کاهش تنش عضلانی و ایجاد ایمنی برای بافت های مختلف بدن کمک می کند.

تقسیم‌بندی یا نحوه چیدمان میزهای کاری نیز می‌تواند به صورت‌های مختلف انجام شود. در مراکزی که مراجعان به محل، رفت و آمد دارند، بهتر است میزها به گونه‌ای قرار گیرند که افراد به راحتی به نقطه مورد نظر خود دسترسی یابند و مجبور به دور زدن بقیه میزها نباشند. در کنار هر میز باید محلی برای نشستن مراجعان در نظر گرفته شود تا فضای مناسبی برای گفت و گو ایجاد شود همچنین کارکنان باید مسیر گردش کافی برای رفت و آمد در اتاق و دسترسی به محل کار خود در اختیار داشته باشند.

۴- قفسه و فایل برای مرتب نگه داشتن وسایل هر شخص در هر اتاق کار لازم است

لازم است در هر اتاق کار، هر شخص قفسه یا فایل مخصوص به خودش را داشته باشد تا با مرتب کردن و نگه داشتن وسایل، فایل ها و پرونده هایش، جای هر چیز مشخص باشد و فرد راحتتر به کارهای روزانه اش رسیدگی کند.

لوازم کاربردی و تزئینی اتاق ورودی میز اهمیت زیادی در بالا بردن روحیه کار در افراد دارد. لوازم کاری روی میز مانند پوشه‌ها، قلمدان، سالنامه و قاب عکس‌هایی با تصاویر یادگاری از وقایع کاری یا حتی عکس‌های خانوادگی و تصاویری از طبیعت، می‌توانند باعث تنوع در فضای کاری باشند. اما مساله مهم، نظم این وسائل بر روی میز است که آشفتگی در محیط به وجود نیاورد. بهتر است لوازمی که بیشترین استفاده روزانه را دارند در نزدیکترین فاصله به کاربر باشند و لوازمی که معمولاً با هم استفاده می‌شوند در کنار یکدیگر قرار گیرند تا استفاده از آنها راحت‌تر باشد.

۵- زیباسازی دیوارها در روحیه کارکنان تاثیر مثبت می گذارد

یک دیوار خالی به سادگی همه را کسل می کند. چرا با استفاده از چند تصویر و عکس و قاب که به حرفه ای تر شدن محیط کمک می کند استفاده نکنیم؟ تنها یک ایده خلاقانه می تواند باعث شود کارمند در محیط کار خود احساس آرامش و نشاط کند. این هم روی شما و هم روی کارمندان و مشتریان شما تاثیر مثبتی خواهد داشت.

تابلوهای روی دیوار نیز تاثیری مشابه دارند و به شرط تناسب موضوع آنها با نوع  کار، به دفاتر کار هویت می‌بخشند.

استفاده از کاغذ دیواری تا زمانی که با رنگ آمیزی گرم و ملایم و طرح‌های نسبتاً ساده انتخاب شود و قابلیت نظافت خوبی از خود نشان دهد، بسیار مناسب است. در بسیاری از ادارات، دیوارها تا نیمه ارتفاع از سنگ یا پوشش چوب پوشانده شده‌اند که اگر این پوشش نمای تمیز و شفافی داشته و با رنگ نیمه بالای دیوار هماهنگ باشد، بسیار زیبا و کاربردی است. در صورتی که دیوارها با رنگ‌های ساده نقاشی شده‌اند با نصب تصاویری از طبیعت به آن چهره‌ای شاداب و با نشاط بدهید.

۶- تزئینات، فضای خشک و جدی محیط اداری را تغییر می دهد

گیاهان، تنگ ماهی، عکس های خانوادگی، یا آثار هنری یک فضای هنری منحصر بفرد را ایجاد نموده و شما را تا حدی از فضای خشک و جدی موجود جدا می کند.

همچنین برخی وسایل هستند که علاوه بر اینکه کاربردی هستند، به میز کارتان جلوه می دهند مانند چراغ مطالعه و ساعت رومیزی، شما می توانید چند نمونه از این محصولات را در وسایل اداری ورچین مشاهده کنید.

اصول طراحی یک فضای کار زیبا | طراحی دکوراسیون منزل,دکوراسیون داخلی منزل,دکوراسیون

۷- مضمون یا تم به منسجم تر کردن دکوراسیون داخلی دفتر کار کمک می کند

اگر مضمونی در اختیار داشته باشید که با آن کار کنید، کارکردن با موارد بالا برای انتخاب رنگ و مبلمان و وسایل تزیینی آسان تر خواهد شد. ممکن است مبلمان دفتر کار شما از طراحی خوبی برخوردار باشد، اما رنگ دیوارها و تصاویری که روی آن ها قرار داده اید هیچ تناسبی با هم ندشته باشند. انتخاب یک مضمون کلی یا تم به منسجم تر کردن طراحی داخلی و دکوراسیونی که برای محل کارتان در نظر می گیرید کمک می کند.

محیط کار انسان به مثابه منزل دوم او است و چه بســــا کسانی عمده ساعات شبانه روز خود را در محیط کارشــان به سر می برند. بنابراین بدیهی است که محیط کار نیز بایستی همچون خانه برآورنده حداقلی نیازهای روحی و روانی افراد باشد تا آنها ضمن کسب درآمـــد و ارتقای سطح دانش و مهارت حرفه ای خود به خدمتی صادقانه و موثر بپردازند.

با توجه به مطالب بالا واقعاً چه دلیلی وجود دارد که نتوان یک دکور رنگ و لعاب دار و با هویت متناسب با نوع کار در چنین مکان‌هایی داشت؟ بهترین راه حل برای داشتن یک روز کاری خوب و سالم ، کار کردن در محلی آرام ، مناسب و استاندارد است و برای دستیابی به چنین محلی نیاز به طراحی اصولی فضاهای آن است. فضاهایی مانند ورودی ها ، پذیرش و انتظار مراجعین ، مسیرهای دسترسی ، دفاتر کارمندان ، اتاق های مدیران ، فضای کنفرانس و در ابعاد بزرگتر سالن های اجتماعات بایستی با تمام استانداردهای طراحی هم خوانی داشته طراحی چنین دکوری،‌ انگیزه و انرژی کار و سازندگی را بالا برده و باعث بروز خلاقیت در کاربران محیط می شود البته همه این را می‌دانیم که نمی‌توان محیط کار را براساس سلایق شخصی طراحی کرد.

زیرا محل کار یک فضای عمومی است و توسط افراد زیادی با سلیقه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما براساس مطالعات انجام شده رنگ‌ها و طرح‌ها در بالا بردن سطح انرژی افراد بسیار موثرند و روحیه عمومی را بالا می‌برند. توجه به نکات بالا می‌تواند در طراحی فضای مناسب دفاتر اداری موثر .

اصول اصلی طراحی اداری | طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون داخلی اداری,نورپردازی اداری

طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون اداری,دکور دفاتر اداری,نورپردازی اداری,چیدمان دفاتر اداری,میز و صندلی اداری,پارتیشن بندی دفاتر اداری,دکوراسیون داخلی اداری,طراحی داخلی اداری,چیدمان لابی,مبلمان اداری,اصول دکوراسیون دفاتر اداری,دکوراسیون اتاق انتظار,دکوراسیون مطب

افزودن دیدگاه جدید
تا کنون نظری ثبت نشده است ، شما اولین کاربره صاحب نظره ما باشید »ارسال دیدگاه«

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *