- طراحی دکوراسیون مغازه

- طراحی دکوراسیون فست فود

- طراحی دکوراسیون ویلا

- طراحی دکوراسیون رستوران

- طراحی دکوراسیون منزل

طراحی و ساخت استخر چگونه انجام می شود؟

azam
834
رای نویسنده
5از1
طراحی و ساخت استخر چگونه انجام می شود | طراحی و ساخت استخر | مراحل عملی در طراحی و ساخت استخر

طراحی و ساخت استخر چگونه انجام می شود؟

در صورتی که تمایل دارید در خانه و یا ویلای خود یک استخر خصوصی برای آب تنی و شنا داشته باشید ، بهتر است که با مراحل طراحی و اجرای استخر آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مراحل و جزئیات ساخت استخر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

 

طراحی استخر

ساخت استخر

 

 

مرحله نظری در طراحی و ساخت استخر

اولین مرحله در ساخت استخر پس از گرفتن مجوز، تهیه نقشه دو بعدی و یا سه بعدی از آن است. پس از این مرحله ، نقاط مختلف منطقه مورد نظر را از لحاظ سفتی و یا سستی خاک ، شیب منطقه و … بررسی کرده و محل ایده آل و مناسب برای طراحی و ساخت استخر یافته می شود.لازم به ذکر است که انجام یک سری از آزمایشات بر روی خاک به منظور تعیین استقامت منطقه در جهت حفظ ایمنی و استقامت استخر از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 

مرحله بعد نوبت به محاسبات و برنامه ریزی های عمرانی نظیر تعیین اندازه میلگرد و همچنین مقاومت و ضخامت بتن می رسد. پس از تعیین جنس لوله و همچنین مشخص شدن اندازه ضخامت آنها نوبت به آخرین مرحله نظری در طراحی و ساخت استخر یعنی مشخص نمودن منطقه گود برداری می رسد. پس از این مرحله طراحان و مهندسان وارد بخش عملی طرح می شوند.

 

مرحله عملی در طراحی و ساخت استخر

پس از انجام مراحل نقشه برداری و طراحی ، نوبت به عملیات ساخت استخر می رسد.

 

مرحله گودبرداری استخر

در این مرحله از طراحی و ساخت استخر ، مهندسان و کارگران باید نهایت دقت را به کار برند به دلیل اینکه عدم رعایت اصول ایمنی ، صدمات جبران ناپذیری را از لحاظ جانی و مالی به دنبال خواهد داشت.

 

در صورتی که این عمل در کنار ساختمان های چندین طبقه صورت می پذیرد ، بهتر است که تمامی جوانب احتیاطی رعایت شود در غیر این صورت احتمال خراب شدن سازه ساختمانی اطراف در صورت رانش زمین بسیار زیاد می شود. در ساختمان هایی که استخر در بین طبقات ساخته می شود نیازی به گودبرداری نیست و تنها وزن آب و سازه استخر باید مدنظر قرار گیرد.

 

 

 

 

مرحله بتن رگلاژ یا بتن مگر استخر

در این مرحله از طراحی و ساخت استخر ، قالب بندی کف با وسیله سیمان ۱۵۰ کیلوگرمی در هر متر مکعب با ضخامت ۱۰ تا ۱۵ سانت انجام می شود که به این عمل بتن رگلاژ یا بتن مگر گفته می شود. لایه بتن مگر حد واسط میان خاک و آرماتور بندی است .

 

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از ضعیف شدن بتن مگر، حفظ رطوبت آن بسیار ضروری است به همین دلیل باید این لایه استخر را به مدت ۱۰ ساعت مرطوب نگه داشت و پس از آن وارد مرحله بعدی کار شد.

 

 

 

مرحله آرماتوربندی استخر

به طور کلی مقاومت پی و سازه استخر بر عهده آرماتوراست. به همین دلیل این مرحله از طراحی و ساخت استخر احتیاج به دقت و نظارت فراوان دارد. لازم به ذکر است که آرماتور ها در هنگام نصب باید فاقد هرگونه زنگ زدگی باشند .

 

در صورتی که بخشی از آرماتور زنگ زده و یا روغنی بود ابتدا باید آن قسمت به خوبی پاک و زنگ زدگی آن برطرف گردد و سپس کار گذاشته شود.

 

 

 

مرحله لوله کشی استخر

در این مرحله از طراحی و ساخت استخر، لوله هایی که برای راه اندازی سیستم سیرکولاسیون استفاده می شوند ، به دلیل اینکه به صورت کاملا مستقیم با آب داخل استخر در تماس است، باید از مواد غیر سمی ساخته شده و همچنین در مقابل هرگونه آسیب نظیر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشد.

 

مواد و فلزاتی نظیر چدن ، مس و یا فولاد ضد زنگ در تهیه و تولید شیرآلات نیز مورد استفاده قرار می گرند برای سیستم لوله کشی استخر بسیار مناسب اند.

 

 

 

مرحله تصفیه استخر

در این مرحله از طراحی و ساخت استخر، سیستم تصفیه برای سیرکولاسیون استخر جاسازی می شود . به طور کلی هر استخری باید این قابلیت را داشته باشد که آب را از لحاظ شیمیایی در تعادل نگه دارد.

 

این سیستم نیاز به تجهیزاتی نظیر موتور و پمپ برای چرخش آب استخر دارد و همچنین باید توانایی آن را داشته باشد تا سیرکولاسیون آب استخر را نهایتا تا ۶ ساعت انجام دهد.

 

 

 

مرحله بتن ریزی و کاشی کاری استخر

بتن ریزی و کاشی کاری مرحله پایانی ساخت و طراحی استخر است. در این مرحله بتن از پیش ساخته شده توسط میکسر به محل ساخت برده و درون قالب آرماتور ریخته می شود. لازم به ذکر است که جهت پرشدن تمام منافظ و فضاها ، بتن باید به حد کافی روان باشد. در هنگام بتن ریزی باید مراقب سر لوله های استخر باشیم تا از بتن پر نشود.

 

در آخرین مرحله نوبت به کاشی کاری و نمای استخر می رسد. این مرحله کاملا سلیقه ای بوده ، اجباری نیست و تنها بر اساس انتخاب مشتری صورت می گیرد. لازم به ذکر است که ملات زیر کاشی باید کاملا صاف باشد تا کار تمیز در بیاید و همچنین به هیچ عنوان نباید کف استخر را با کاشی های شکسته وتیز ، کاشی کاری کرد.

 

به طور کلی مراحل ذکر شده از اصلی ترین و پایه ای ترین اقداماتی است که توسط مهندسین جهت طراحی و ساخت استخر ساده باید انجام گیرد. مسلما روند ساخت استخرهایی که دارای امکانات و تجهیزات بیشتری هستند متفاوت است.

 

 

 

 

لینک های پیشنهادی ما

 

 

منبع: صدای آب دریا
گردآوری، تحریر و ویراستاری : دکودان

طراحی و ساخت استخر چگونه انجام می شود | طراحی و ساخت استخر در منزل | طراحی و ساخت استخر در ویلا

طراحی و ساخت استخر چگونه انجام می شود,طراحی و ساخت استخر در منزل,طراحی و ساخت استخر در ویلا,مراحل عملی در طراحی و ساخت استخر,مراحل طراحی و ساخت استخر,بتن ریزی و کاشی کاری استخر,سیستم تصفیه استخر,سیستم سیرکولاسیون استخر,سیستم لوله کشی استخر,آماتوربندی استخر,گودبرداری استخر,طراحی و ساخت استخرهای روکار,طراحی و ساخت استخرهای ورق وینیل,طراحی و ساخت استخرهای بتنی,طراحی و ساخت استخرهای گانیتی,ساخت استخر برای هتل,ساخت استخر برای ویلا,ساخت استخر در هتل,ساخت استخر در آپارتمان,عکس استخر مدرن,عکس استخر جدید,عکس استخر سرپوشیده,عکس استخر ویلا,عکس ساخت استخر در خانه,عکس استخر

افزودن دیدگاه جدید
دیدگاه خودتان را با بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارید »ارسال دیدگاه«

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *