جدید ترین مطالب

- طراحی دکوراسیون مغازه

- طراحی دکوراسیون فست فود

- طراحی دکوراسیون ویلا

- طراحی دکوراسیون رستوران

- طراحی دکوراسیون منزل

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری | طراحی دکوراسیون مغازه,دکوراسیون داخلی مغازه,دکور

903
دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری | طراحی دکوراسیون مغازه,دکوراسیون داخلی مغازه,دکور

طراحی دکوراسیون مغازه,دکوراسیون داخلی مغازه,دکور مغازه,نورپردازی مغازه,چیدمان مغازه,نحوه چیدمان مغازه,طراحی ویترین مغازه,چیدمان ویترین مغازه,نورپردازی ویترین مغازه,نمای داخلی مغازه,نحوه صحیح چیدمان مغازه,اصول نورپردازی مغازه,3Dmax

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری

نکات مهم در دکوراسیون داخلی یک  فضاهای تجاری
مجتمع تجاری نوعی فضای تجاری است که نیازهای مختلف مردم را درقالب خرید و فروش ،گذراندن اوقات فراغت به بهترین نحو پوشش میدهد. لذا با درنظر گرفتن معیارهای صحیح طراحی میتوانیم مراکز تجاری را با بازدهی اقتصادی مناسب ایجاد نمائیم.

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری
در طراحی مراکزخرید، نه فقط طراحی فیزیکی محیط مرکز خرید باید مورد توجه قرار گیرد، بلکه باید بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودی ها، پارکینگ، پیاده رو، امکانات مسیر، نور، مبلمان و فضاهای و دکوراسیون فضا توجه کرد.
از لحاظ روحی ـ روانی یک محیط داخلی باید به‌گونه‌ای باشد که تأثیر مثبتی بر روی افراد داشته باشد. در دکوراسیون داخلی یک مجتمع تجاری، گرافیک بسیار راه‌گشاست و نوع رنگ‌بندی، چیدمان، نورپردازی، المان‌های تصویری در دکوراسیون داخلی یک مجتمع تجاری مؤثر است و نمی‌توان نادیده گرفت.
نکاتی در طراحی مجتمع تجاری
یکی از پارامترهای مهم در طراحی مراکزتجاری که معماران باید به آن توجه کنند، نحوه سیرکولاسیون مناسب دراین گونه مراکز است. ورودی مجتمع تجاری نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و تا حد زیادی در جذب مشتری موثر است. محوطه های میانی نیز اهمیت خاص خود را دارند و می تواند مکانی برای استراحت، ملاقات دوستان و یا تجدید قوای جسمی باشد.

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری
فضاهایی جهت کسب و کار و فروش کالا، که تفاوت ظاهری فضاهای مختلف تجاری ناشی از نوع کلاییست که آن فضا برای فروش آن محیا شده است. یک سوپرمارکت، یک بوتیک و یک کتاب فروشی هر سه در هویت فروش کالا یکسان و به نوعی فضای تجاری به حساب می آیند. لیکن تفاوت فضای داخلی آنها به واسطۀ تفاوت کالایی است که برای فروش ارائه می نمایند.
استفاده از فضای سبز
استفاده از فضای سبز یا آبنما در محوطه میانی نیز طراوت خاصی به این چنین مکانها می دهد. این مراکز زمانی به اوج هنری و زیبایی بصری میرسند که از نورگیرهای سقفی با طیف های مختلف نور در آنها استفاده شود.
طراحی سبک و کم حجم
از نکات قابل توجه در طراحی اين فضا اين است که نبايد فضا از لحاظ بصری سنگين باشد، چرا که سنگين بودن فضا توجه بيننده را به خود جلب می کند و جايی برای توجه به محصول باقی نمی گذارد. در صورتی که يک طراحی سبک و کم حجم با تزئينات مختصر و رنگ بندی ساده و خنثی اين شرايط را فراهم می سازد که پيش از هر چيز محصولات مورد نظر به چشم بيايد.
طراحی ویترین
اساساً ویترین قسمتی از مغازه به شمار می رود که برخی از محصولات عرضه شده در آن به نمایش در می آید که هم مشخص کننده نوع فعالیت مغازه است و هم به جلب مشتری کمک می کند . چگونگی طراحی ویترین به امکاناتی که پلان مغازه در اختیار طراح می گذارد و همچنین به موقعیت آن بستگی دارد. این که مغازه داخل یک پاساژ قرار گرفته یا به صورت منفرد، بر خیابان است، عواملی هستند که در طراحی ویترین تاثیر گذارند.

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری
معمولاً چند روش در طراحی ویترین وجود دارد که به سیاست فروش عامل آن مرتبط است.گا هاً فروشنده ویترین شلوغ با ارائه محصولات متعدد با تنوع رنگ را می پسندد و گا هی ویترین خلوت با ارائه چند محصول خاص و محدود. موردی دیگر که امروزه بسیار مورد توجه فروشندگان قرار گرفته ، گنگ بودن ویترین است این گنگ بودن حس تعلیق در بیننده ایجاد می کند و حس کنجکاوی مشتری را وادار می کند که وارد مغازه شود.

کف سازی:
یکی از عناصر مهم معماری داخلی در مراکز خرید که احساس کاربران و بازدیدکنندگان فضا را به کیفیت محیط بسیار تحت تأثیر قرار می دهد و توجه مخاطبان این مرکز به کف و نوع پوشش آن بیشتر از سقف می باشد. رفت و آمد زیاد در مراکز خرید از یک سو و نیاز به طولانی بودن عمر کف سازی از طرف دیگر سبب می شود که کف پوش هایی با کیفیت بالا و بادوام برای کف سازی این مراکز استفاده شود.

کف پوش هایی که در برابر سائیدگی فیزیکی، فشار و کشیده شدن پای افراد بر روی آن مقاومت داشته باشند. انتخاب کف پوش در مراکز تجاری تحت تأثیر نوع کاربری و خصلت های فضایی مراکز خرید است. خصلت هایی مانند میزان خصوصی یا عمومی بودن فضای تجاری، خصوصیات کف سازی شامل رنگ، طرح و مصالح در این فضاها باتوجه به منطقۀ آن تعیین می شود. معمولاً خصوصیات بصری در فضاهای داخلی به خصلت های معماری آن فضا نزدیک است.

این مصالح بیشتر سنگ های مرمریت، گرانیت، سرامیک و در برخی فضاهای محدود الوار و پارکت (فضاهای داخلی مغازه ها) می باشند.

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری
تهویه مناسب
می توان با استفاده از تهویه مناسب و فضاهای تفریحی جانبی و نورپردازی مناسب، طراحی اصولی و دکوراسیون مناسب فضا حس خوبی به مشتری انتقال داد.
دیوارها و ستون نما:
دیوارها، ستون نماها و طاق نماها عناصری هستند که بیشتر نماهای دیوارها را در فضاهای داخلی مراکز تجاری شکل می دهند. در این فضاها بیشتر نماهای دیوارها را ویترین های واحدهای تجاری پوشانده اند. در طراحی این ویترین ها سعی می شود از طرح های نو و خلاقانه برای جذب بیشتر مشتری استفاده شود. در نتیجه نماهای این ویترین ها تأثیر مهمی در نما و فضای تجاری مراکز خرید دارند.

غیر از ویترین ها، باقیماندۀ سطوح، مکان های مناسبی جهت تبلیغ در مراکز خرید را فراهم می کند. باید با دقت فراوان در طرح و انتخاب پوشش، این بخش ها با مصالحی پوشانده شوند؛ که بر کیفیت محیطی آن بسیار تأثیرگذار است. برخی از آنها را می توان برای نصب خودپرداز، صفحات نمایش اطلاعات و باجه های تلفن به کار برد.

دیوارها را در فضاهای عمومی از جمله در مراکز خرید با سنگ های طبیعی، کاشی های سرامیکی، قاب های کامپوزیتی، آجر یا رنگ می پوشانند. ستون نماها، تیغه های جداکنندۀ بین واحدهای تجاری می باشند که چارچوبی را برای ویترین ها تعریف می کنند.

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری
طراحی داخلی و گزینش مبلمان
علاوه بر فراهم آوردن آسایش در تعین ویژگی های ظاهری محیط ها داخلی نیز نقش دارد. تهیۀ مبلمان و جانمایی آن در مراکز تجاری از اصول اولیۀ راحتی و آسایش برای بازدیدکنندگان و خریداران می باشد. فراهم آوردن جایی مناسب جهت نشستن این فرصت را به آنها می دهد که با رفع خستگی حضور بیشتری در مراکز خرید داشته باشند.

در این مراکز به هیچ وجه نباید فضای بیرونی تقویت شود تا مشتریان به بیرون از مرکز خرید کشیده نشوند. حتی توصیه می شود جای نشستن افراد بیشتر به سمت ویترین فروشگاه ها باشد تا اینکه روبروی یکدیگر بنشینند. در همین ارتباط پیشنهاد می شود جای نشستن حداکثر برای شش نفر تعریف شود و بهتر است که چیدمان مبلمان بیشتر به صورت شکل های آزاد و بیشتر با قوس محدب انجام شود تا مقعر.

این چیدمان می بایست با کاربران محیط هماهنگ باشد و در محیطی قرار گرفته باشد که راه رفتن در راهروها را دچار مشکل نکند و نیاز به انحراف از مسیر مستقیم نباشد. نوع مبلمان نیز می بایست باتوجه به زمینه و روحیۀ حاکم بر فضای داخلی مراکز خرید انتخاب شوند.

مثلاً در فضاهای باز مراکز خرید به مبلمانی با مصالح مقاوم نیاز داریم در حالیکه در فضاهای داخلی می توان از مبلمان های خانگی نیز استفاده کرد. نیمکت، میز، صندلی و تمام مبلمان شهری باید طوری انتخاب شوند که بهترین موضوعیت مرکز خرید را انعکاس دهند. رنگ، طرح و حرکت، شوق بصری و کلیدی برای ایجاد خرید موفق می باشند

طراحی دکوراسیون مراکز تجاری

.نور
نقش مهمی در ارزش گذاری عناصر معماری دارد و یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت فضا محسوب می شود. نور و معماری موضوعاتی جداناپذیر که همواره بر هم تأثیر می گذارند. نور با مشخص کردن جهت، ضرب آهنگ، تفکیک، تأیید و سلسله مراتب در فضاهای معماری مشخصه هایی از فضای معماری را تعریف می کند.

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری
علاوه بر تفریحات و علائم که وابسته به نور هستند، روشنایی یک مرکز خرید در حین شدید بودن باید پنهانی و پوشیده و البته متغیر باشد. یک نور همیشگی کسل کننده است. نورمناسب باعث می شود خریدار زمان طولانی را برای خرید در مرکز خرید صرف کند.

هم چنین نور پردازی متمرکز روی محصولات ، استفاده از عناصر تزئینی در ویترین ، ایجاد یک هارمونی رنگی ویا تضاد متناسب می تواند به جذابیت ویترین کمک کند .
پذیرایی و سرگرمی
از عوامل مهم در جذب مشتری اعتماد است. یک فضای خرید باید طوری طراحی شود که مادران بتوانند فرزندانشان را به همراه خود آورده و یک روز را به خرید اختصاص دهند. تنوع زیاد در خرید باعث ترغیب کودکان خواهد شد. بنابراین پذیرایی و سرگرمی از بچه ها مهمترین اصل است.

وسایلی مثل تندیس ها، حوض، فواره و … بچه ها را برای مدتی طولانی سرگرم خواهد کرد. اجرای کارهای تشویق کننده نیز می تواند موثر باشد. برای مراکز خرید بزرگترمی توان از چرخ فلک و قطار هم استفاده کرد. مکانی نیز نیاز است تا مادران بتوانند فرزندانشان را ساعت ها ترک و احساس کنند آنها در سلامت و ایمنی کامل بسر می برند. برای بزرگسالان یک گروه موسیقی و موسسه فرهنگی می تواند مفید باشد.

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری
کافه تریا، رستوران، فضای مکث و لابی برای استراحت مشتریان، فضای بازی کودکان،‌امکانات تفریحی بزرگسالان،‌آب خوری، سالنها و سکوهای نمایش، تلویزیون مدار بسته، کمدها و قفسه هایی برای نگهداری کالاهای مشتریان و … از ملزومات مراکز خرید محسوب می شوند.
رنگ
تنوع رنگی یکی از اصول طراحی موفق مراکز خرید است. در یک مرکز خرید که به طورصحیح طراحی شده، عملکرد چشم انداز مهمتر از خود ساختمان خواهد بود. رنگ و بافت داده شده به فضاها بیشتر در ارائه مفهوم، به کار می رود. انتخاب یک تصویر برای مرکز خرید، در معرفی محصولات و ترغیب مردم جهت خرید کمک خواهد کرد.
تبلیغات
امروزه اهمیت تبلیغات به منظور ایجاد شناختی تأثیر گذار از یک کالا یا یک مکان و تأثیر گذاری فوق العاده در فعالیت تجاری بر هیچ کس پوشیده نیست. در این میان تبلیغی موفق تر است که بتواند توجه افراد بیشتری را به سوی خود جذب سازد.

عناصر تزئینی:
استفاده از عناصر تزئینی مانند آبنما، مجسمه و آثار هنری در فضاهای عمومی سبب تقویت روحیۀ اجتماعی در آن فضا می شود و انسان احساس می کند آن محیط منحصربه فرد گشته است. استفاده از چنین عناصری که گاهی در هماهنگی کامل و گاهی در تضاد با مخاطب می باشد. نحوۀ نمایش و قرارگیری این عناصر نکته ای بسیار مهم در به کارگیری آنها می باشد.

نباید آنچنان محیط را تحت تأثیر قرار دهند که عملکرد اصلی مرکز خرید فراموش شود و نه آنچنان بی ادعا که اصلاً به چشم نیایند. مهمترین تأثیر آبنماها در مراکز خرید احساس شادابی و طراوتی است که به محیط می دهند. این احساس شادابی و تازگی با بهره گیری از فن آوری روز و جلوه های ویژۀ صحنه های بدیعی را در محیط های داخلی و خارجی افزایش می دهند.

مجسمه ها نیز جزء عناصر تزئینی بوده که اغلب قطعات تمثیلی از انسان و یا آثار انتزاعی که ارتباط نزدیکی با زمینۀ معماری دارند. این مجسمه ها می توانند شمایل افراد شناخته شده، وقایع تاریخی و حتی مفاهیم ارزشمندی را بیان کرده که تشریح انتزاعی آن نیز امکان پذیر است.
تقسیم بندی فضاهای فروشگاه
برای تقسیم کردن فضا به ریزفضاهای موجود، اولین گام در طراحی می باشد و مهمترین نقش این عمل، دیده شدن تمامی جزئیات برای طراحی می باشد. قاعدۀ کلی در تقسیم بندی فضای تجاری به شرح زیر می باشد.
فضای نمایش کالا:
این فضا بنا به نوع کاربری و نوع کالایی که در آن به فروش می رسد متفاوت است. برای یک بوتیک کیف و کفش ممکن است صرفاً یک ویترین پاسخگوی تأمین این فضا باشد و برای یک سوپرمارکت قفسه های داخل فروشگاه و یخچال های ویترین دار می توانند نقش فضای نمایش کالا را ایفا کنند.
نکاتی دربارۀ ویترین:
قسمتی از بوتیک که برخی از محصولات در آن به نمایش در می آید که مشخص کنندۀ نوع فعالیت بوتیک می باشد. چگونگی طراحی به پلان مغازه و موقعیت آن بستگی دارد. اینکه بوتیک داخل پاساژ قرار گرفته یا به صورت منفرد برِ خیابان است.

گاهی ویترین شلوغ با ارائۀ محصولات مختلف و متعدد و رنگارنگ و یا گاهی خلوت با ارائۀ محصولی خاص و محدود، گاهی نیز گنگ بودن ویترین حس تعلیق در بیننده ایجاد کرده و این حس کنجکاوی مشتری را وادار می کند وارد مغازه شود. همچنین وجود رنگ خنثی به عنوان رنگ زمینه و غالب در ویترین کمک می کند یک محصول رنگی خودنمایی نماید.
فضای نگهداری و دپوی کالا:
بسته به نوع کالا متفاوت می باشد. برای یک فروشگاه لوازم خانگی، انباری در قسمت انتهای فروشگاه، برای یک سوپرمارکت جهت نگهداری لبنیات و مواد فاسد شدنی سردخانه های کوچک مستقر در زیرزمین و در یک بوتیک، یک نیم طبقه در بالای فضای اصلی مغازه می تواند نقش فضای نگهداری و دپو را ایفا کند.
نکاتی دربارۀ انبار (محل نگهداری اجناس):
معمولاً هر عامل فروش احتیاج به فضایی دارد که تعدادی از اجناس خود را در آن نگهداری کند. ابعاد و نوع چنین فضایی با نوع جنس در ارتباط است؛ اینکه اجناس مورد نظر چه حجمی را اشغال می کنند و یا چه وزنی دارند و اینکه فروشنده در یک روز به چه میزان به این فضا مراجعه می کند. اگر مغازه زیرزمین داشته باشد از آن می توان بدین منظور استفاده کرد در غیر این صورت اگر در فضای همسطح فروشگاه جا و فضای کافی برای ایجاد انبار نباشد؛ پیشنهاد می گردد یک نیم طبقه بر فراز سطح همکف احداث گردد. زیرا از آنجایی که قالب فضاهای تجاری و مغازه ها سقفی بلند دارند این امر ممکن است.

فضای فروشنده:
به طور معمول فروشنده کمترین فضا را در بین دیگر فضاها اشغال می کند و این امکان را به وجود می آورد که مشتری فضای بیشتری داشته باشد. وجود فضای نشستن برای فروشنده الزامیست. زیرا مدت زمان زیادی را در این فضا سپری می کند.

تعبیۀ محل قرارگیری صندوق، رایانه و وسایل بسته بندی از نکات قابل توجهی می باشد که در طراحی این بخش در نظر گرفته می شود. همچنین طراحی درست و زیبای پیشخوان در نظر مشتری تأثیرگذار می باشد.
فضای گردش یا فضای مشتری:
در صورت بزرگ بودن فضا پیشنهاد می شود فضای کافی در اختیار مشتری قرار گیرد تا به راحتی در آن قدم بزند و محصولات را ببیند یا در صورت شلوغی و تعداد، احساس خفگی نکند. نور کافی، تهویۀ مناسب، وجود عکس ها، پوسترها، مدل ها، آینه های قدی و محصولات ست شده، مشتری را به خرید بیشتر وسوسه می کند.

وجود اتاق پرو یا رختکن در مغازۀ عرضۀ پوشاک، فضای مهمی به شمار می رود. همچنین از آنجا که ممکن است خرید مشتری مدتی به طول بیانجامد وجود صندلی و وسایل استراحت الزامیست.

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری

دکوراسیون داخلی یک فضاهای تجاری | طراحی دکوراسیون مغازه,دکوراسیون داخلی مغازه,دکور

طراحی دکوراسیون مغازه,دکوراسیون داخلی مغازه,دکور مغازه,نورپردازی مغازه,چیدمان مغازه,نحوه چیدمان مغازه,طراحی ویترین مغازه,چیدمان ویترین مغازه,نورپردازی ویترین مغازه,نمای داخلی مغازه,نحوه صحیح چیدمان مغازه,اصول نورپردازی مغازه,3Dmax

افزودن دیدگاه جدید
تا کنون نظری ثبت نشده است ، شما اولین کاربره صاحب نظره ما باشید »ارسال دیدگاه«

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *