جدید ترین مطالب

- طراحی دکوراسیون مغازه

- طراحی دکوراسیون فست فود

- طراحی دکوراسیون ویلا

- طراحی دکوراسیون رستوران

- طراحی دکوراسیون منزل

نکاتی در طراحی فضاهای اداری | طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون داخلی اداری,نورپردازی

841
نکاتی در طراحی فضاهای اداری | طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون داخلی اداری,نورپردازی

طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون اداری,دکور دفاتر اداری,نورپردازی اداری,چیدمان دفاتر اداری,میز و صندلی اداری,پارتیشن بندی دفاتر اداری,دکوراسیون داخلی اداری,طراحی داخلی اداری,چیدمان لابی,مبلمان اداری,اصول دکوراسیون دفاتر اداری,دکوراسیون اتاق انتظار,دکوراسیون مطب

نکاتی در طراحی فضاهای اداری

امروزه با روند روبه رشد آگاهی در بین مدیران ارشد ادارات دولتی ، شرکت ها ، اعم از خصوصی و دولتی ، در زمینه تاثیر فضاهای اداری بر راندمان و کارآئی بهتر کارمندان ، مجالی ایجاد شده است تا معماران و طراحان صنعتی و صاحبان دانش صنعت مبلمان اداری اندکی دقیق تر به موضوع طراحی فضاهای اداری و تاثیر آن بر این صنعت بیاندیشند و به مسائل ایجاد شده پیرامون نکاتی که ذهن کارفرمایان را مشغول می کند پاسخ های قانع کننده تری بدهند.

نکاتی در طراحی فضاهای اداری

از جمله این موارد می توان به مصادیق زیر اشاره نمود :

۱- تاثیر منفی مبلمان اداری پیش ساخته موجود در SHOWROOM های سطح شهر بر عاملی به نام پرت فضایی که ناشی از عدم انطباق این نوع مبلمان اداری با فضای موجودمی باشد.

۲- ایستائی مبلمان اداری پیش ساخته شده و ترکیب زیبائی شناسی آن و همچنین خصوصیات ارگونومی آن که همانا جزء مهمترین فاکتورهای آرامش فیزیکی و روانی کارمندان است.

۳- ناتوانی در تجهیز فضاهای اداری خاص توسط شرکت هایی که توانائی طراحی مبلمان اداری را بر اساس فضاهای موجود ندارند.

تاثیر مدرنیسم بر طراحی فضاها و مبلمان اداری غیر قابل انکار است .

ورود متریال های جدید و ترکیب آن نیز تاثیرگذاری خاص خود را دارد . اما این بدان معنا نیست که مبلمان کلاسیک موجود در بازار قابلیت عرضه نداشته باشد . ممکن است این سوال پیش آید که بازگشت به اصول مبلمان قدیم آیا حکایت از ورود خزنده پست مدرن به این حوزه دارد یا عملا دوره گذار است و این صنعت همچنان با معیارهای موجود در مدرنیسم رو به جلو می تازد. اما نکته ای که در این میان نباید از ذهن دور نمود اهمیت تاثیر طراحی مبلمان اداری بر روح و روان و آرامش کارمندان و افزایش راندمان و کارایی آنان است .

امروزه به تعبیری طراحی فضاهای اداری نه فقط یک هنر بلکه علمی است که اگر مبتنی بر اصول ارگونومیک انسانی نباشد حال هرچه زیبا و هرچه ارزان باشد جز ضرر و زیان چیزی را عاید رئیسان ادارات و شرکت ها نمی کند.

گو اینکه امروزه رشته هائی در شاخه معماری که به تبیین و طراحی فضاهای اداری می پردازند نیز در مدارس معماری معتبر دنیا وجود دارد. با توجه به کمبود فضاهای موجود در سطح شهرهای بزرگ دنیا مانند نیویورک ، لندن و کلان شهری مانند تهران و ……. بررسی فضای موجود و طراحی مبلمان اداری بر اساس فضای موجود می تواند کمک بسیار بزرگی برای جلوگیری از پرت فضاهای در دسترس باشد به عبارت دیگر کارفرمایان محدود به بازدید از SHOWROOM های سطح شهر نشوند بلکه حتی ایده های خود را نیز در طراحی فضاهای مدنظر خود دخیل دارند و این جاست که شاید عدم جوابگویی میزهای از پیش ساخته شده و دپو شده در انبارهای صاحبان این صنعت بیشتر چشمگیر شود و این همان مسیری است که در اروپا و آمریکا طی شده و امروزه به ایران رسیده است .

یعنی جوابگویی بهتر و به صرفه تر طراحی مبلمان اداری بر اساس فضاهای اداری و خواص ارگونومیک که متاسفانه در بسیاری از این طرح ها دیده نمی شود و این عاملی است که امروزه بسیاری از صاحبان این صنعت را با چالش مواجه کرده است.

فضای اداری اغلب به عنوان حیطه یک فعالیت تعریف می‌شود. ممکن است این فضا فعالیتهای متعدد و متفاوتی را در برگیرد.

این ها فعالیتهایی هستند که بطور همزمان و یا درپی هم انجام می‌گیرند و حدود آنرا مجموعه‌ای از پارتیشن اداری با خط موجود در کفسازی تعیین می‌کنند که درون این دیواره های پارتیشنی، میز اداری، میز کنفرانس، میز مدیریت و … قرار میگیرد.

امروزه سهولت و سرعت درانجام وظایفی که همواره در حال تغییر است، در طراحی نقش تعیین کننده ای را بر عهده دارد. فعالیتهای اداری می‌بایست به منظور ابقای خود تغییر کنند.

به همین ترتیب می‌بایست مراحل طراحی براساس این تغییرات و نیز بر اساس قوانین موجود برای کارمندان و روابط کاری میان آنها تغییر کند،‌ بنابراین در جهت تطبیق این فعالیتهای نوین، باید فضاها وسیع‌تر فرض شوند.

الگوهای جدید، قدیمی‌ها را با شکست مواجه کرده‌اند. فضاهای کار و فعالیت، اهداف ساده‌ای را دنبال می‌کنند و برای انجام آن فعالیتها مناسب هستند. فضاهای انفرادی، فضاهایی هستند که به مذاکرات آرام اختصاص دارند. ‌

سالنهای کنفرانس مجهز به سیستمهای مداربسته، کتابخانه‌ها و بوفه همگی فضاهایی هستند که بیشترین فعالیتها در آنها صورت می‌گیرد. این موضوع، بحث اقتصادی بودن را مطرح می‌سازد. فضاهای فعالیت می‌بایست مناسب باشد تا بتواند از یک برنامه‌ریزی خوب پشتیبانی کند و فضاهای بزرگ نباید برای تمامی مدت روز بی‌استفاده باقی بمانند.

می‌بایست برای فعالیتها و ارتباطات محیط کار بهترین هماهنگی را پدید آورد. فضاها،‌ بلوکهای ساختاری را شکل می‌دهند که به منظور پدید آوردن دفاتری با جانمایی مناسب می‌بایست با هم متناسب در نظر گرفته شوند. این فضاها بطور همزمان قوطی‌هایی را شامل می‌شوند که فعالیتها بواسطه آنها جای خود را پیدا می‌کنند.

فضایی که توسط یک شخص اشغال می‌شود، ابعاد آن بر اساس رده‌بندی شغلی است. اتاق‌ها و سالن‌های کار از یک و یا ترکیب چند سلول حاصل می‌شوند تا خود

در مرحله بعدی با هم ترکیب شده و قسمت های مختلف ارگانیسم را به وجود آورند. فضای مور نیاز یک اتاق کار متاثر از عوامل زیر می‌باشد.

– شخص یا اشخاص اشغال کننده و وضع آنها

– چگونگی و مقدار مبلمان اداری

– نوع کاری که در فضا انجام می‌گیرد.

– عوامل دیگری نظیر شبکه واحد‌ها و ساختار نیزبر فضای اتاق کار اثر خواهند داشت.

دفترهای عمومی باید به نحوی طراحی گردند که فردیت و آزادی نسبی هر کارمند به خطر نیافتد و فعالیت هر شخص موجب مزاحمت برای دیگران نگردد. از یک دفتر عمومی، کارمندانی استفاده می‌کنند که کارشان در ارتباط با یکدیگر است و یا کار مشترکی را انجام می‌دهند، همچنین فعالیت و مراجعان آنها نباید باعث ایجاد صدا و مزاحمت برای دیگران شود. در دفترهای عمومی بزرگ فضاهای بدون استفاده و تلف شده به حداقل می‌رسد.

در سالن‌های کار عمومی میز اداری باید به نحوی در کنار هم قرار گیرند که باعث مزاحمت برای یکدیگر نگردند و هر شخص حریم خصوصی معینی داشته باشد. در کنار این سالن‌ها اتاق خصوصی برای رئیس بخش و اتاق جلسات قرار می‌گیرد. می‌توان برای هر سالن سرویس بهداشتی و آبدارخانه نیز طراحی نمود.

استفاده از دیواره کوتاه و پانل‌های جداکننده بین میزها حریم شخصی کارمندان را حفظ کرده و مانع از اختلال در عملکرد می گردد. این سیستم برای به اشتراک گذاری اطلاعات و تجهیزات بسیار موفق عمل می‌کند.

نکاتی در طراحی فضاهای اداری | طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون داخلی اداری,نورپردازی

طراحی دکوراسیون اداری,دکوراسیون اداری,دکور دفاتر اداری,نورپردازی اداری,چیدمان دفاتر اداری,میز و صندلی اداری,پارتیشن بندی دفاتر اداری,دکوراسیون داخلی اداری,طراحی داخلی اداری,چیدمان لابی,مبلمان اداری,اصول دکوراسیون دفاتر اداری,دکوراسیون اتاق انتظار,دکوراسیون مطب

افزودن دیدگاه جدید
تا کنون نظری ثبت نشده است ، شما اولین کاربره صاحب نظره ما باشید »ارسال دیدگاه«

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *