- طراحی دکوراسیون مغازه

- طراحی دکوراسیون فست فود

- طراحی دکوراسیون ویلا

- طراحی دکوراسیون رستوران

- طراحی دکوراسیون منزل

ساخت انواع استخر

azam
1122
رای نویسنده
4از1
ساخت انواع استخر | طراحی و ساخت استخر خصوصی در منزل | طراحی استخر | طراحی استخر

ساخت انواع استخر

در این مقاله قصد داریم در خصوص ساخت انواع استخر نکات مهمی رو منتشر کنیم، استخر یک سازهٔ نگهدارنده‌ی آب است که به منظور تفریح و ورزش به‌کار می‌رود. استخرها هم می‌توانند توکار باشد هم روکار؛ به شکل سازه‌ی خودایستا ساخته شوند یا به عنوان بخشی از یک ساختمان یا ساختارهای دیگر. در ادامه مقاله ساخت استخر عمومی و خصوصی را توضیح خواهیم داد.

 

 

طراحی استخر

ساخت استخر

 

 

معرفی انواع مختلف استخر

  • استخر خصوصی
  • استخر عمومی
  • استخر قهرمانی
  • استخر اینفینیتی

 

استخر خصوصی

استخر خصوصی ممکن است در یک باغ، داخل ساختمان یا زیرزمین آن ساخته شود. میانگین اندازه‌هایشان بین ۳٫۷ در ۷٫۳ متر تا ۶٫۱ در ۱۲٫۲ متر متغیر است.

 

استخر عمومی

بیشتر استخرهای عمومی مستطیلی هستند، با ۲۰ تا ۲۵ متر طول. اندازه، شکل و عمق‌شان متفاوت است و ممکن است دارای آبشار مصنوعی، فواره، دستگاه موج‌ساز و پل باشند.

 

استخر قهرمانی

این استخرها باید با استاندارهای فینا، فدراسیون بین‌المللی شنا، مطابق باشند؛ یعنی لازم است ۲۵ در ۵۰ متر طول، حداقل ۱٫۳۵ متر عمق و به اندازه ۸ لاین عرض داشته باشند. این استخرها عموماُ داخل ساختمان هستند تا گرمایش و نور لازم فراهم شود. معمولاُ دارای تخته‌های آغاز، زمان‌گیری دیجیتال، صفحه‌نمایش نتایج، بخش گرم و سرد کردن بدن و غیره هستند.

 

استخر اینفینیتی

این نوع استخر معمولاُ در اقامت‌گاه‌ها و هتل‌های مجلل یافت می‌شوند. در استخر اینفینیتی جریان داشتن آب بر یک لبه یا بیشتر، جذابیت بصری همانند ورود به اقیانوس یا آسمان ایجاد می‌کند. یک آب‌بند کوچک زیر سطح استخر قرار می‌گیرد، جایی که لبه‌ی آن به انتها می‌رسد. آب ریخته شده روی آب‌بند، قبل از اینکه به داخل استخر پمپ شده و برگردد،‌ زیر آب‌بند جمع می‌شود.

 

 

 

 

روش‌های ساخت انواع استخر

طراحی و اجرای استخر ها باید به گونه ای باشد که با معیار مقاومت در برابر نفوذ آب تنظیم شده در استاندارد بریتانیا مطابق باشد ۸۰۰۷:۱۹۸۷٫ بر این اساس: «طی دورهٔ ۷ روزهٔ آزمایشی، افت کلی سطح آب بعد از ایجاد امکان تبخیر نباید از یک پانصدم میانگین عمق مخزن پر بیشتر باشد، ۱۰ میلی‌متر یا دیگر میزان مشخص‌شده.

 

در حالیکه طراحی استخر و روش‌های ساخت انواع استخر متفاوت‌اند، نوعاً سیستم‌های فیلتر و لوله‌کشی مشابه دارند.

 

 

فیلترکردن استخر – سیستم‌های فیلتر کردن استخر مختلف هستند، مانند:

  • فیلترکردن استخر به روش دیاتومه (DE)
  • فیلترکردن استخر به روش شنی
  • فیلترکردن استخر به روش کارتریج

 

فیلترکردن استخر به روش دیاتومه (DE)

قادر به فیلتر کردن ذراتی به کوچکی ۵ میکرون هستند و در عین حال، گران‌ترین گزینه است و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند.

 

فیلترکردن استخر به روش شنی

آب را از بستر یک فیلتر شنی با فشار عبور داده و از انتهای آن از طریق یک سری تیوب‌های جانبی خارج می‌کنند. چنانکه فیلتر شنی پر از خرده‌آشغال‌های استخر ‌شود فشار بر فیلتر بیشتر شده و جریان آب کم می‌شود تا جایی که نیاز به بکواش است.

 

فیلترکردن استخر به روش کارتریج

آب از ماده‌ی صاف کننده‌ای عبور می‌کند که خرده‌آشغال‌ها را می‌گیرد. اگر مثل فیلتر شنی بارها نیاز به تعویض نداشته باشد، مقرون به صرفه است.

 

طراحی استخر برای ویلا

 

روش ساخت انواع استخر

تفاوت اصلی بین انواع استخر، روش ساخت آبگیر یا حوضچهٔ آن‌هاست. در ادامه به معرفی روش های ساخت انواع استخر میپردازیم:

 

ساخت استخرهای روکار

این استخرها آسان‌ترین و ارزان‌ترین نوع برای ساختن هستند و معمولاً به شکل کیت‌های پیش‌ساخته‌اند. هر چند موضوع مهم در این گونه استخرها ایمنی است به این دلیل که به سختی می‌توان داخل استخر را از اطراف آن دید.

 

ساخت استخرهای فایبرگلاس

پلاستیک تقویت شده فایبرگلاس را می‌شود به شکل حوضچه با مشخصات مورد‌نیاز درآورد. یک حفره در زمین کنده می‌شود، لوله‌کشی‌های لازم در آن قرار داده شده و استخر را با ماسهٔ زبره در آن حفره قرار می‌دهند تا دقیقاً درون آن جاگرفته و ثابت شود. قسمت اطراف استخر که کنده شده را دوباره پر می‌کنند و معمولاًسازهٔ سیمانی اطراف آن قرار داده و می‌پوشانند.

 

ساخت استخرهای ورق وینیل

یک حفره در زمین ایجاد می‌شود و یک قالب دیواری فلزی، پلاستیکی یا چوبی در فضای احاطه‌کننده قرار داده می‌شود. ماسهٔ زبره را در انتهای حفره می‌گذارند و یک ورق وینیل به دیواره اطراف استوار می‌شود. این روش از طرح توکار ارزان‌تر است اما دوام کمتری دارد زیرا ورق آن هر ۱۰ سال نیاز به جایگزینی دارد.

 

ساخت استخرهای گانیتی

وقتی حفره ایجاد و لوله‌کشی جاگیر شد، چهارچوب مشبک از میلگرد نیز قرار داده می‌شود. این چهارچوب را با پوشش سنگین گانیت اسپری می‌کنند که مخلوطی از سیمان و شن است. ماله‌ی نرم روی آن کشیده و می‌گذارند تا به عمل بیاید. کار این استخر با پلاستر، رنگ بتنی، کاشی، بتن دانه‌نمایان (قرار دادن بتن قبل از برداشتن پوستهٔ رویی خمیر سیمان برای نمایان کردن دانه‌های درشت تزئینی آن) یا فایبرگلاس تمام می‌شود.

 

ساخت استخرهای بتنی

این نوع استخر به گانیت شبیه است اما به جای اسپری گانیت، در چهارچوب چوبی فلزی سیمان ریخته می‌شود. روش جایگزین برای دیوارها وجود دارد که با بلوک‌های سیمانی ساخته شوند. این روش، از تکنیک‌های گانیت که پیشرفته‌تر شده اند، رواج کمتری دارد.

 

 

تجهیزات استخر

 

 

موارد دیگر نیز ممکن است در ساخت انواع استخر به کار روند:

  • برآمدگی‌ها یا طاقچه‌های استراحت در استخر
  • کانال‌های سرریز
  • تخته‌ سکوهای شروع
  • نردبان
  • شامل انواع: وصل شده به حوضچهٔ استخر ؛ تعبیه شده و توکار؛ کاشی‌کاری شده، ثابت و از جنس استیل ضد زنگ.

 

 

کاشی

روی جایی که گچکاری یا با ملات همتراز شده، وقتی کاشی استفاده می‌شود باید عمل‌آورده شده و بعد در معرض هوا گذاشته تا خشک شود. کاشی‌ها باید کمتر از ۳درصد جذب آب و بیشترین مقاومت را در برابر لغزندگی داشته باشد تا برای این موقعیت به ‌کار رفته شود.

 

چسب و دوغابی که برای بسترسازی و دوغاب‌ریزی کاشی به کار می‌رود می‌تواند در برابر آب استخر و مواد شیمیایی مقاومت کند در غیراین‌صورت دوام طولانی مدت آن در معرض خطر قرار می‌گیرد. نوع چسب و دوغاب به کار رفته بر چندین عامل استوار است.

مانند:

  • نوع کاشی‌کاری
  • کیفیت شاهخط آب
  • مواد شیمیایی به کاررفته برای تصفیه و نگهداری آب
  • طراحی استخر و محل کاشی‌کاری

 

دو نوع عمدهٔ وسیلهٔ بتونه‌کاری برای درزگیری در ساخت استخر وجود دارد:‌

  • – درزگیری مبتنی بر اپوکسی
  • – درزگیری با پلی‌سولفید سخت‌شده

 

خطوط

در ساخت استخر خطوط تقسیم‌بندی، خطوط راهنما و خطوط هشدار را می‌شود در طراحی چیدمان کاشی با رنگ متضاد جا داد. رنگ‌های مرسوم شامل سفید، سیاه،فیروزه‌ای و آبی می‌شود. به دلیل ایمنی،‌ رنگ‌های تیره برای کف استخر معمولاً به کار نمی‌روند زیرا دیدن آن در عمق آب سخت است. کاشی‌های تورچاپی مخصوص را می‌شود برای خط یا علامت عمق به کار برد.

 

 

استیل ضدزنگ | تجهیزات استخر

یکی از نکات مهم در ساخت انواع استخر استیل ضدزنگ استخر می باشد، به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص، ابزاری با طیف گسترده و خدمات حیاتی برای صنعت، بازار تفریح و سرگرمی و دیگر بخش‌ها فراهم آورده است . بیشترین ویژگی که عموماً بر آن تکیه می‌شود خاصیت مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و ظاهر آن است. هر چند فواید دیگری نیز داراست: مثل قابلیت پایین احتباس باکتریایی و مقاومت در برابر آتش‌سوزی و تورق و شکل پذیری در مقایسه با فولاد کربن‌دار.

 

با وجود این ویژگی‌ها، هنگام انتخاب درجهٔ خاصی از استیل ضدزنگ برای موقعیت‌هایی مثل محیط استخر دقت لازم است در غیراین‌صورت ممکن است زنگ‌زدگی تنشی به وجود بیاید. اگر به منظور استفاده در سازه‌های خاص باشد انتخاب درست اهمیت حیاتی دارد زیرا قصور در این امر باعث آسیب و خرابی می‌شود. نه تنها در سازه‌ها بلکه در موارد دیگر نیز در بر می‌گیرد مثل براکت‌های پشتیبان آرم تبلیغاتی.

 

 

محیط ساختاری استخر به خاطر حرارت زیاد، تعداد کاربران و مواد شیمیایی ضدعفونی کننده، می‌تواند موقعیت‌های بسیار پرفشار ایجاد کند. ترک‌خوری خوردگی تنشی ممکن است تحت ترکیب این شرایط اتفاق بیافتد:

 

– سطح فشار بالای اعمال شده در اجزاء و عناصر(بر آمده از فشار اعمال شده یا تنش باقی‌مانده از جوشکاری یا شکل دادن اجزاء)
– آسیب‌پذیری درجات استیل
– محیط تنش‌زای خاص : ترک‌خوری خوردگی تنشی فقط به عناصر در جو استخر مربوط می‌شود نه آنهایی که کاملاً در آب استخر فرو رفته‌اند.

 

 

 

لینک های پیشنهادی ما

 

 

منبع: صدای آب دریا
گردآوری، تحریر و ویراستاری : دکودان

 

 

ساخت انواع استخر | طراحی و ساخت استخر خصوصی در منزل | طراحی و ساخت استخر در هتل

ساخت انواع استخر,طراحی و ساخت استخر خصوصی در منزل,طراحی و ساخت استخر در هتل,طراحی و ساخت استخر عمومی,طراحی و ساخت استخر اینفینیتی,طراحی و ساخت استخر قهرمانی,طراحی و ساخت استخر در منزل,انواع سیستم های فیلتر استخر,طراحی و ساخت استخرهای فایبرگلاس,طراحی و ساخت استخرهای روکار,طراحی و ساخت استخرهای ورق وینیل,طراحی و ساخت استخرهای بتنی,طراحی و ساخت استخرهای گانیتی,ساخت استخر برای هتل,ساخت استخر برای ویلا,ساخت استخر در هتل,ساخت استخر در آپارتمان,عکس استخر مدرن,عکس استخر جدید,عکس استخر سرپوشیده,عکس استخر ویلا,عکس ساخت استخر در خانه,عکس استخر

افزودن دیدگاه جدید
دیدگاه خودتان را با بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارید »ارسال دیدگاه«

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *