- طراحی دکوراسیون مغازه

- طراحی دکوراسیون فست فود

- طراحی دکوراسیون ویلا

- طراحی دکوراسیون رستوران

- طراحی دکوراسیون منزل

روش های پیشرفته تصفیه آب و مقایسه آنها

ژاله عزیزی
1457
رای نویسنده
4از1
روش های پیشرفته تصفیه آب و مقایسه آنها | تصفیه آب استخر | راه اندازی استخر | طراحی استخر

روش های پیشرفته تصفیه آب و مقایسه آنها

تصفیه آب استخر

طراحی استخر

راه اندازی استخر

 

قبل از شروع به دو نکته اشاره می شود :

1 – منظور از روش های پیشرفته تصفیه آب، تقدم زمانی آن ها نیست بلکه روش هایی هستند که می توانند منجر به تهیه آب تقریبا خالص شوند. به همین خاطر، تقطیر هرچند خیلی قدیمی تر از روش آهک زنی است ولی به عنوان روش پیشرفته تصفیه آب مطرح می شود.

 

2 – هرچند تقطیر به عنوان یک روش پیشرفته تصفیه آب مطرح است ولی در صنایع ایران تقطیر به عنوان یک روش تهیه آب صنعتی پر دردسر مطرح است و از آن استقبال چندانی نشده است.

 

اکنون روش های پیشرفته تصفیه آب را از چهار دید مقایسه می کنیم. اول در مورد هزینه تصفیه، دوم در مورد کیفیت آب تصفیه شده، سوم در مورد کیفیت آب ورودی و بالاخره چهارم موارد کاربرد هریک از روش ها در ذیل به بحث پرداخته ایم.

 

 

هزینه تصفیه

از نظر ترمودینامیکی، هر روش تصفیه ای که برای جداسازی بکار رود مستلزم مصرف یک حداقل انرژی است اما در عمل به علت بازگشت ناپذیر بودن فرآیندها، مرف انرژی بسیار بیشتر از حداقل انرژی است.

 

برای حذف یون ها از آب علاوه بر الکترودیالیز روش های دیگر مثل اسمز معکوس، رزین های تعویض یونی و تقطیر هم مطرح هستند. هرچند از نظر تئوری در هریک از این فرآیندها ملزم به مصرف یک حداقل انرژی هستیم، اما انرژی واقعی مورد نیاز بستگی به درجه برگشت ناپذیر بودن هریک از فرایندها دارد.

 

توضیح اصول کار اسمز معکوس و الکترودیالیز با توجه به شکل

باتوجه به شکل زیر دیده می شود که در اسمز معکوس، ملکول های آب هستند که از غشاء عبور می کنند در حالیکه در الکترودیالیز یون های ماده حل شده(ناخالصی) هستند که از غشاء عبور می کنند.

 

 

چون اتلاف انرژی ناشی از برگشت ناپذیری فرآیند بیشتر به علت اصطکاک یون ها با دیواره حفره های غشاء می باشد بنابراین می توان انتظار داشت که هرچه ناخالصی بیشتر باشد اتلاف انرژی در الکترودیالیز بیشتر از اسمز معکوس است چون در اسمز معکوس نااخالصی ها از غشاء عبور نمی کنند.

 

 

لینک های پیشنهادی ما

 

 

منبع: آریان استخر
گردآوری، تحریر و ویراستاری : دکودان

 

روش های پیشرفته تصفیه آب و مقایسه آنها | تصفیه آب استخر | راه اندازی استخر | طراحی استخر

روش های پیشرفته تصفیه آب و مقایسه آنها,تصفیه آب استخر,راه اندازی استخر,طراحی استخر,روش های تصفیه آب استخر,بهترین روش تصفیه آب جکوزی,نحوه تمیز کردن استخر,نحوه تمیز کردن آب استخر,طراحی داخلی دکوراسیون استخر,عکس استخر مدرن,عکس استخر مدرن,عکس استخر سرپوشیده,طراحی استخر در هتل,طراحی استخر در خانه,ساخت استخر در ویلا,ساخت استخر در شمال

افزودن دیدگاه جدید
دیدگاه خودتان را با بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارید »ارسال دیدگاه«

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *